Se navnene: 18 nye Honorary Skou-professorer udnævnt

I 2018 udnævnte Health hele 47 særlige adjungerede professorer, som alle fik titlen Honorary Skou-professor. Indsatsen har været en stor succes på fakultetet, og derfor kan 18 nye top-forskere i år slutte sig til holdet.

Foto: Søren Kjeldgaard, AU-foto

De har undervist på ph.d.-kurser, været medansøgere til EU-midler, afholdt journal clubs og været medvejledere på ph.d.-projekter. Det oprindelige hold af Honorary Skou-professorer har til trods for de seneste års nedlukninger og rejseforbud vist stort engagement og involveret sig i mange forskellige aktiviteter sammen deres ’champions’ – deres faglige kontaktpersoner på Health.

Det fremgik af den evaluering af initiativet, som var færdig i slutningen af 2021, og derfor tøvede prodekanen for forskning Hans Erik Bøtker heller ikke med at kalde indsatsen for en succes. Dekanatet besluttede at iværksætte  en ny indstillingsrunde, og blandt de indstillede er 18 internationale forskere nu udvalgt til at få ærestitlen Honorary Skou-professor.

Her er hele listen fordelt på institutter:

Institut for Odontologi og Oral Sundhed

Institut for Folkesundhed

• Ann Bonner, Griffith University
    • Champion: Jeanette Finderup
  • Håkan Westerblad, Karolinska Instituttet
    • Champion: Kristian Overgaard
  • Anna Peeters, Deakin University
    • Champion: Helle Terkildsen Maindal

Institut for Klinisk Medicin

Institut for Retsmedicin

• Dirk Trauner, University of Pennsylvania
    • Champion: Steffen Sinning

Institut for Biomedicin

På fakultetets hjemmeside kan du se listen over alle de nuværende Honorary Skou-professorer.

Læs eller genlæs artiklen om evalueringen af de første tre år med Honorary Skou-professorerne.

International rådgiver Tanja Hansen
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health – Fakultetssekretariatet