Ny professor vil knække koden til luftvejsinfektioner

Christian Kanstrup Holm, som er ny professor på Aarhus Universitet, forsker i infektioner i luftvejene og undersøger på celleniveau, hvorfor nogle mennesker bliver syge af virus, mens andre går fri.

Christian Kanstrup Holm blev udnævnt som professor på Institut for Biomedicin den 1. oktober 2022. Foto: Simon Byrial Fischel

Vi er på vej ind i efteråret og dermed også ind i højsæsonen for virus i luftvejene, som fx influenza og corona. Nyudnævnt professor Christian Kanstrup Holm fra Institut for Biomedicin forsker netop i luftvejsinfektioner og de forsvarsmekanismer, som yder en naturlig beskyttelse, så nogle af os undgår at blive syge.

Christian Kanstrup Holm vil på det molekylære plan knække koden til at forstå, hvad der fører til symptomer ved en luftvejsinfektion med virus, og hvorfor fx coronavirus gør nogle personer alvorligt syge, mens andre ikke opdager at have være inficerede. Han undersøger bl.a., hvad der i vores celler skaber et naturligt bolværk mod infektion, som gør, at en betændelsestilstand i kroppen og dermed også et mere alvorligt sygdomsforløb kan undgås. Målet er at generere ny viden, der kan bidrage til at forhindre infektioner i luftvejene.

Professor og ph.d. Christian Kanstrup Holm
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin