Nyhedsbrev nr. 4

Hermed 4. nyhedsbrev, og det sidste inden sommerferien. Der er igen en del jeg kan fortælle om / Here follows newsletter 4 which will be the last one issued before the summer term.

Foto: Colourbox/image-ZN

29/6-2011

Kære alle (English version/ZN)

Hermed 4. nyhedsbrev, og det sidste inden sommerferien. Der er igen en del jeg kan fortælle om.

Institutforum og forskningsudvalg.

Der er nedsat disse udvalg som jeg skrev om i 2. nyhedsbrev.

Bemærk venligst at begge udvalgene er foreløbige, og de blev da også meget hurtigt nedsat. De har været nødvendige sparringspartnere her i starten. Udvalgenes sammensætning vil blive justeret hen ad vejen.

Jeg vil også gerne understrege, at selvom man ikke er med i et af de udvalg, vil der blive mulighed for at få indflydelse på instituttets drift og fremtidige udvikling. Det er heller ikke sådan, at det f.eks. kun er de forskere jeg synes er de allerdygtigste der er med i forskningsudvalget – men det har været nødvendigt at udvælge nogen. Udvalgene består udover undertegnede af:

Forskningsudvalg: Søren Nielsen, Mette Madsen, Søren Moestrup, Anders Nykjær, Poul Henning Jensen, Christian Aalkjær, Jens Leipziger, Anders Børglum, Søren Paludan, Bent Deleuran, Ulf Simonsen, Birgitte Brock, Thomas Corydon, Steffen Thiel, Jeppe Prætorius, Morten Nielsen. 

Institutforum: Jeppe Prætorius, Sebastian Frische, Birgitte Lüttge, Steen Vang Petersen, Morten S. Nielsen, Birgitte Brock, Steffen Thiel, Anette Thomsen, Viggo Nielsen, Thomas Corydon, Bertha Beck, Christian Aalkjær, Ole Bækgaard.

De understregede personer har underskrifts-kompetence. Hvis der er problemer kan man kontakte undertegnede, et af medlemmerne fra institutforum, eller en af de tidligere institutledere, der bistår her i opstartsfasen.

Institutmøde

Som I ved har vi holdt det første institutmøde i torsdags (den 23. juni). Der var godt 200 fremmødte ud af instituttets ca. 450 ansatte. Grundet instituttets størrelse er det umuligt at bruge de møder til samme slags diskussioner, som mange har været vant til på de ”gamle institutter, og lokalet, det største søauditorium var ikke optimalt. Vi vil fremover arbejde med formen, og til at hjælpe med fremtidige arrangementer er der nedsat et udvalg bestående af: Marina Romero-Ramos, Helle Prætorius, Thomas Vorup Jensen og undertegnede.

Den administrative forandringsproces

Organisationsændringerne har stor betydning for alle og ikke mindst de administrative medarbejdere. Instituttet har i dag ca. 26 administrative medarbejdere (lidt afhængigt af hvordan man tæller), og efter den administrative forandringsproces vil kun 8 af disse forblive på instituttet. De fleste flytter altså til de nye administrative centre. Jeg har haft møde med alle instituttets administrative medarbejdere, og vi er i fuld gang med at planlægge overgangen til det nye system. Der vil hurtigst muligt blive ansat en institutsekretariatsleder, der vil koordinere arbejdet for de administrative medarbejdere, der forbliver på instituttet, og der vil snarest blive opslået endnu en administrativ stilling, en konsulentstilling, på instituttet. Desværre var der ingen ansøgere til lederstillingen i første omgang (stillingen var opslået internt på AU), men den vil hurtigst muligt blive opslået igen.

Europæisk fondsstøtte

Den kommende ansøgningsrunde til ERC Starting Grant er lige på trapperne – opslaget offentliggøres d. 20. juli. Forskningsstøtteenheden (FSE) har et foreløbigt program, og enheden vil hjælpe med ansøgninger. Alle instituttets seniorforskere opfordres til at undersøge mulighederne.

Sociale aktiviteter

Der vil snarest blive planlagt en række sociale arrangementer på instituttet, herunder muligvis en stor fælles julefrokost. Dette udelukker dog ikke, at de forskellige fag eller bygninger kan afholde lokale arrangementer.

Specialestuderende

En molekylærbiologi-studerende på jagt efter en specialeplads har henvendt sig til mig. Interesserede kan få hans kontaktinformation.

Jeg ønsker alle en god sommer. Jeg forsøger selv at komme i lidt bedre form i ferien, og jeg skal ud og sejle i Sverige (3. uge af juli).

Husk at jeg kan kontaktes på thomas@humgen.au.dk eller min mobil: 2778 2805. Og at vi kan debattere på: http://internbiomedicin.au.dk/ - debatsiden findes under nyhedsbrevet.

Thomas GJ

------

29.06.2011

Dear All

Here follows newsletter 4 which will be the last one issued before the summer term.

The Department Forum and The Research Strategy Committee

The two committees are now established. They are both temporary and the set up went quickly. The committees are necessary sparring partners at the start. The composition of the committees will be adjusted along the way.

I would like to emphasize that if you are not a member of one the committees, you will still have the opportunity to influence the department’s operation and future development. Furthermore, it’s not the case that those scientists who have been appointed members of the research strategy committee are the ones I think are the very best. But a selection of members was required. The new committees consist of the following members:

The Research Committee: Søren Nielsen, Mette Madsen, Søren Moestrup, Anders Nykjær, Poul Henning Jensen, Christian Aalkjær, Jens Leipziger, Anders Børglum, Søren Paludan, Bent Deleuran, Ulf Simonsen, Birgitte Brock, Thomas Corydon, Steffen Thiel, Jeppe Prætorius, Morten Nielsen. 

The Department Forum: Jeppe Prætorius, Sebastian Frische, Birgitte Lüttge, Steen Vang Petersen, Morten S. Nielsen, Birgitte Brock, Steffen Thiel, Anette Thomsen, Viggo Nielsen, Thomas Corydon, Bertha Beck, Christian Aalkjær, Ole Bækgaard.

The underlined persons can sign on behalf of the department. In case of problems, please do not hesitate to contact either me, a member of the Department Forum or one of the heads of the former departments – they will assist me in the initial phase.

Department Meeting

As you’ll probably know, we had our first department meeting last Thursday (23.06.2011). Approx. 200 (out of approx. 450 employees) showed up. Because of the size of the Department it’ll be impossible to have debates like in the “old” days at the former departments. The Per Kirkeby auditorium seemed too large. Henceforth we’ll work on the form and for that purpose a committee in charge of future events has been established. The members are: Marina Romero-Ramos, Helle Prætorius, Thomas Vorup Jensen and the undersigned.

The Administrative Change

The organizational change involves all employees, not least the administrative staff. The Department counts at present approximately 26 administrative people (depending on how you count). Only 8 of these will remain at the Department after the administrative restructuring. Most of the staff will be transferred to other administrative centers. I have met with the administrative staff of the Department, and we are now planning the transition to the new system. A departmental head of  administration is to be appointed and he/she will be in charge of coordinating the administrative staff. And very soon an administrative position as an academic advisor will be advertised. Unfortunately, there were no applicants for the position as deparmental head of administration (advertised internally at the University). It’ll be re-advertised.

European Funds

The coming call for the ERC Starting Grant will be published on 20 July. The Research Support Unity (Danish FSE) has access to a preliminary programme, and the unity will assist coming applicants. Senior researchers of the Department are encouraged to investigate the possibilities.

Social Activities

A series of social events at the Department are being considered for example a joint Christmas party (“julefrokost”). Local activities are still possible.

Master Student

I’ve been approached by a student in molecular biology on the hunt for a master project position. Contact information on the student will be provided on request.

I wish you all a very nice summer. I for myself will try to shape up a bit and will be sailing in Sweden (week 29 in July).

Please remember that I can be contacted at Thomas@humgen.au.dk or on mobile: 2778 2805 - and that it is possible to debate at http://internbiomedicin.au.dk – newsletter and bottom of page.

Thomas GJ

Oops, an error occurred! Code: 202405190904448ebbc088