Nyhedsbrev 37

Kære alle,

Hermed sidste nyt.

Besparelserne
Som det fremgår af mailen, som Anni Mandrup Høeg på mine vegne udsendte til alle tirsdag den 25/2, er der i forbindelse med besparelserne indgået i alt 19 senioraftaler / fratrædelsesaftaler, og der blev givet 15 meddelelser om påtænkt afskedigelse / væsentlig ændring i ansættelsen.

På nuværende tidspunkt må jeg og de øvrige i ledergruppen ikke oplyse navne på de medarbejdere, der påtænkes afskediget, men jeg kan oplyse at der blev indgået senioraftaler / fratrædelsesaftaler med 9 VIP og 10 TAP. Og det var 7 VIP og 8 TAP der fik meddelelse om påtænkt afskedigelse / væsentlig ændring i ansættelsen.

Instituttets endelige spareplan kan ikke udmeldes endnu – det sker først ca. 1. april, hvor vi har overblik over de kommende lønudgifter, men overordnet forventes planen som tidligere udmeldt at indeholde følgende elementer:

• Mindre laborant bistand per VIP
  • Højere priser i dyrestaldene
  • Færre kurser og rejser
  • Mindre annuum
  • Mere undervisning per VIP
  • Færre eksterne undervisere

Kurser/rejser
Der er besluttet en ny ekstraordinær ansøgningsfrist den 17. marts for rejser, da ansøgningsrunden for foråret med frist 1. februar blev udsat. Næste frist for kursusansøgninger er 1. april. Budgetterne er reduceret, men retningslinjerne er uændrede; rejser.

Valg
Som Morten Pless skrev i mail udsendt 26/2 er der den 29. og 30. april valg til Institutforum, og der er valg til to VIP-pladser, to TAP-pladser og de to pladser til hhv. en studerende og en PhD-studerende.

Institutforum består pt. af følgende personer: Thomas G. Jensen (formand). TAP-repræsentanter: Jørgen Andreasen, Anne Flensborg, Annette Gudmann Hansen, Inger B. Kristoffersen, Anette Thomsen, Benedicte Vestergaard. VIP-repræsentanter: Marina Romero-Ramos (næstformand), Birgitte Mønster Christensen, Jane Hvarregaard Christensen, Ole Bækgaard Nielsen, Steen Vang Petersen, Steffen Thiel. Stud.repræsentant: Vibeke Bjerg Pedersen. Se referaterne.

Der er følgende på valg:

• TAP på valg: Annette Thomsen og Inger Kristoffersen
  • VIP på valg: Steffen Thiel og Steen Vang Petersen

Institutforum har bl.a. til opgave: 1) At sikre idéudvikling, kvalitet, gennemsigtighed og legitimitet i alle beslutninger om akademiske spørgsmål. 2) At sikre instituttets faglige og sociale identitet og sammenhæng. Mere info om Institutforum findes i vedtægterne.

Jeg opfordrer til at I engagerer jer i valget.

Økonomi 2013
Jeg har modtaget instituttets årsregnskab, og tallene viser at instituttets underskud i 2013 var ca 3,8 mio kr – nogenlunde som budgetteret. Forbruget af eksterne midler var derimod højere end budgetteret nemlig 128 mio, hvilket kan sammenlignes med ca. 101 mio. i 2012 og ca. 89 mio. i 2011. Dvs det sidste år har der været en stigning på 27% i de eksterne midler.

Reportage fra institutmødet med dekanen
Mange af jer var til stede da dekanen den 28. januar besøgte instituttet. Læs reportage fra mødet, hvor bølgerne gik højt.

Nye professorer ved instituttet

Tillykke til dem.

Fin artikel i Cell Metabolism
Se omtalen.

Tillykke til forfatterne her fra instituttet: Camilla Gustafsen, Mads Kjølby, Mette Nyegaard, Manuel Mattheisen, Jesper Lundhede, Peder Madsen, Anders Nykjær og Simon Glerup

Forskere søges til ”Science in the city” 21. – 26. juni i København

Science in the City foregår fra den 21.-26. juni på Carlsberg-grunden i København, men AU påtænker lige nu primært at være til stede i weekenden den 21-22. juni, da det er i disse dage, der forventes flest besøgende. Flere oplysninger om arrangementet.

Temaerne for AU’s bidrag er ”Det største og det mindste”, ”Innovation og bæredygtighed” og ”Kroppen”. Der er fokus på hands-on-præsentationer, dvs. forskning der kan føles, ses, opleves, smages, høres mv. I første omgang er der blot brug for en interessetilkendegivelse. Der bliver opstillet store telte, der kan fungere som udstiller/stand-område. Der søges især forskere med hands-on-præsentationer – det vil sige forskning, der kan føles, ses, opleves, smages, høres m.v. Har I et must-hear speed oplæg skal I selvfølgelig notere det, da vi så må prøve at arbejde med foredrag/oplæg i et af teltene. Deltagerne aflønnes ikke for dagene, men får dækket hotelophold, forplejning og transport. AU forventes at stille med 10-12 forskningsprojekter i alt fra de 4 hovedområder. Målgruppen er den brede danske befolkning, så formidlingen skal indrettes derefter og være på dansk. Tilbagemelding til Thomas G. Jensen senest: 19. Marts.

Møder det næste halve år
Der planlægges pt. husmøder og VIP-møder til afholdelse fra medio marts og fremefter. Indkaldelser udsendes snarest.

Ole Bækgaard årets underviser for 3. gang
Prisoverrækkelsen foregår under faglig dag fredag d. 7. marts. Tillykke til Ole.

Thomas G. Jensen

Oops, an error occurred! Code: 202405182349596ecea73a