Nyhedsbrev 36

Information om budgettet på Institut for Biomedicin

Kære medarbejdere på Biomedicin,

Som I sikkert ved skal Aarhus Universitet finde besparelser for at AU’s budget kan komme i balance og der kan skabes de fornødne rammer for fremtidige investeringer.

De endelige budgettal for Institut for Biomedicin kom i fredags og er siden blevet drøftet i instituttets samarbejdsudvalg.

Udmeldingen for 2014 er, at vores resultatkrav er et overskud på 2,9 mio. kr. For at opnå dette resultat skal instituttet i 2014 spare ca. 14 mio. kr.

Årsagerne til at vi på instituttet skal spare mere end resultatkravet er:

• Instituttets nuværende underskud
  • Øget bidrag til Front-office, back-office og Universitetets strategiske midler (en følge af stigningen i eksterne midler)
  • Faldende indtægter fra finanslov/fakultet
  • Øget husleje

Besparelsens størrelse skal ses i forhold til instituttets samlede budgetramme på ca. 209 mio kr, instituttets samlede lønudgifter (ca. 108 mio kr), og de øvrige driftsudgifter, der beløber sig til ca. 16 mio kr. Alle tre poster er DR1 dvs. institutmidler.

Processen bliver nu den, at jeg sammen med ledergruppen de kommende uger vil gennemgå alle instituttets indtægter og udgifter og udarbejde en konkret plan for, hvordan vi opnår disse besparelser. Planen vil blive fremlagt og kommenteret på instituttets næste SU møde, der er planlagt til den 5. februar.

Besparelserne har et omfang, der desværre betyder, at instituttet sandsynligvis bliver nødt til at afskedige medarbejdere. Det er dog på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget mere konkret om omfanget. De kriterier, der skal ligge bag eventuelle afskedigelser, bliver i disse uger drøftet i samarbejdsudvalgene.

Det gælder for hele universitetet, at de medarbejdere, som påtænkes afskediget, vil få besked i dagene 24.-26. februar. Alle er velkomne til at kontakte mig eller de andre fra ledergruppen med såvel spørgsmål som bekymringer.

For at undgå afskedigelser har universitetsledelsen på baggrund af drøftelser i Hovedsamarbejdsudvalget besluttet følgende afværgeforanstaltninger:

Kvalificeret ansættelsesstop
Der er indført et kvalificeret ansættelsesstop med virkning til den 30. juni 2014. En række særlige stillinger er undtaget fra det kvalificerede ansættelsesstop, herunder stillinger i henhold til eksterne bevillinger. Ansættelsesstoppet indebærer bl.a., at stillinger som hovedregel ikke opslås eksternt i perioden, men at eventuelle vakante stillinger søges besat efter interne opslag på AU. Ansættelsesstoppet kan blive forlænget enten lokalt eller for hele universitetet.

Seniorordninger
Der er muligheder for at aftale seniorordninger, herunder ønsket om nedsat tid. En seniorordning kan efter omstændighederne kombineres med en aftalt dato for fratrædelse. Medarbejdere der har ønske om at indgå en seniorordning, skal kontakte undertegnede med henblik på en konkret individuel vurdering.

Frivillige fratrædelsesordninger
Der er mulighed for indgåelse af frivillige fratrædelsesordninger efter individuelle vurderinger. For mere information se http://medarbejdere.au.dk/strategi/oekonomiproces-2014/fakta-og-dokumentation/frivillige-fratraedelsesordninger/

Ønsket om en fratrædelsesordning skal fremsættes overfor mig eller en leder fra ledergruppen inden 4/2. Hvis gruppeledere og andre bliver bekendt med ønsker om fratrædelsesordninger, skal de videreformidle til os. Herefter vil jeg vurdere, hvorvidt det er i instituttets interesse at indlede forhandlinger om en fratrædelsesordninger med hver enkelt ansøger og vil herefter invitere til forhandling om vilkårene for fratrædelse. Jeg kan oplyse, at der afholdes informationsmøde om fratrædelsesordninger 21. januar for alle interesserede. Læs mere her: http://medarbejdere.au.dk/kalender/arrangement/artikel/informationsmoede-vedr-frivillig-fratraedelse-og-seniorordninger/

Som tidligere udmeldt afholdes ekstraordinært institutmøde om besparelserne i morgen kl. 9.15-11 i Bartholin Auditorium 1, hvor alle er velkomne.

Jeg vil gerne sige tak for de spareforslag, som allerede er kommet ind, og I er meget velkomne til at kontakte mig eller de andre fra ledergruppen med yderligere forslag og ideer.

Dekanens information om besparelserne kan ses på Healths interne medarbejderside

Se også hjemmesiden medarbejdere.au.dk/2014 hvor de vigtigste informationer og meddelelser om økonomiprocessen er samlet.

Thomas G. Jensen

Oops, an error occurred! Code: 202405182107329c2fa8c9