Nyhedsbrev 34

Hermed sidste nyhedsbrev i 2013.

Kære alle,

Hermed sidste nyhedsbrev i 2013.

Økonomi
Som I måske har set vedtog bestyrelsen på møde den 18/12 budgettet for 2013. Dette indebærer varige besparelser - på vores hovedområde Health skal der spares 21,1 mio. kr. i 2014, og i 2015 yderligere 10 mio. kr. Hvad dette får af konsekvenser for Institut for Biomedicin vil blive udmeldt til instituttet den 10. januar. Udmeldingen må desværre ikke blive kommunikeret bredt ud på det tidspunkt, idet budgettet først skal drøftes i instituttets samarbejdsudvalg, og det vil ske i perioden 13. – 15. januar.

Der er igangsat en række aktiviteter for at minimere antallet af afskedigelser:

• kvalificeret ansættelsesstop med virkning fra 16. december 2013
  • en særlig indsats for at skærpe opmærksomheden på de eksisterende muligheder for at aftale seniorordninger, herunder ønsket om nedsat tid
  • mulighed for individuelle frivillige fratrædelsesordninger. Mere herom senere.

Møde mellem dekanen og instituttets professorer onsdag den 18/12
Foranlediget af et brev bl.a. om økonomi og prioriteringer sendt fra instituttets professorer til dekan Allan Flyvbjerg blev der afholdt et møde onsdag den 18/12. På mødet blev drøftet en række emner herunder årsager til underskuddet, økonomiske effekter af institut-sammenlægningerne, og bestræbelserne for at få fondene til i højere grad at betale afledte udgifter. Mødet blev holdt i et konstruktiv tone, og dekanen lovede at se velvilligt på instituttets særlige økonomiske udfordringer – en slags ”Marshall hjælp” blev nævnt. Brevet kan ses her http://biomed.au.dk/fileadmin/www.biomed.au.dk/Til_Dekan_Allan_Flyvbjerg-101213.pdf

Horizon 2020
EU søger eksperter/bedømmere, der kan vurdere ansøgninger til Horizon 2020. Man kan blive registreret i EUs evaluator-database. Man kan selv gøre det via en EU-hjemmeside, eller man kan få hjælp af Forskningsstøtteenhedens Health-team.

Horizon 2020 – evaluatordatabase:

Forskningsstøtteenhedens Health-team

Opslag af Kliniske Forskerstipendier, Hallas-Møller Stipendier og PostDoc Stipendier i udlandet fra Novo Nordisk Fonden
Det vil være muligt at oprette en ansøgning via fondens hjemmeside/elektroniske ansøgningssystem fra den 16. december 2013 – ansøgningsfristen er kl. 16.00 den 29. januar 2014.

Det var vist det hele. I ønskes alle en god jul og et godt nytår.

Thomas G. Jensen

Oops, an error occurred! Code: 2024051823030986678b44