Når bakterier bliver et problem

Holger Brüggemann er udnævnt til professor (MSO) med forskningsområde inden for molekylær bakteriologi ved Aarhus Universitet. Den nyudnævnte professors forskning fokuserer på den hyppigst forekommende hudlidelse, acne.

Professor Holger Brüggemann

Skrevet af: Inger Marie Paulsen og Sabina Bjerre

Holger Brüggemanns forskning fokuserer på samspillet mellem vores naturligt forekommende bakterieflora og vores organisme, både når vi er raske og når det udvikler sig til en sygelig tilstand. En normal menneskekrop vil typisk indeholde ti gange så mange bakterier, som der er celler. Derfor er balancen mellem den sunde tilstand og udviklingen af en sygdom ofte hårfin.

Forekomsten af acne (uren hud) hos teenagere er genstand for Holger Brüggemanns særlige forskningsinteresse. Hudlidelsen, acne vulgaris, skyldes en bestemt bakterie, Propionibacterium acnes. Bakterien findes hos alle mennesker, men giver ikke anledning til acne-udbrud hos alle. Trods årtiers forskning i denne bakterie er dens rolle endnu ikke helt klarlagt. Det ønsker Holger Brüggemann at ændre på.

Forringelse af livskvalitet

Hvis man kan definere og kortlægge bakterieforekomsten i huden, både den naturlige hudflora og den sygdomsfremkaldende, vil det skabe muligheder for nye behandlingsmetoder og forebyggelse af den almindeligt forekommende, men meget generende, hudlidelse.

”Selv om det ikke ligefrem er en dødelig lidelse, er det en tilstand, som ofte medfører en alvorlig påvirkning af livskvaliteten,” slår Holger Brüggemann fast. Han fortæller videre, at 80 % af alle unge på et tidspunkt i overgangsårene mellem ungdom og voksenliv vil lide af hudproblemer. Forskningen berører derfor en meget stor gruppe i befolkningen.

Holger Brüggemann anvender et bredt spekter af analysemetoder, og en kortlægning af bakteriernes genom (arveegenskaberne) er for ham et vigtigt værktøj til at opnå en bedre forståelse af bakteriernes dobbeltliv.

Karrieren med bakterierne

Holger Brüggemann er født den 26. december 1972 og opvokset i Neuenhaus i Tyskland. Han tog sin kandidatgrad fra University of Göttingen, hvor han under studiet tilbragte et år på universitetet i Birmingham på et Erasmus/Socrates stipendium.

Efter at have modtaget ph.d.-graden i 2003 for afhandlingen: ”Sequencing and analyzing the complete genome of Clostridium tetani, the causative agent of tetanus disease” fik Holger Brüggemann en postdoc stilling på Pasteur Instituttet i Paris. Her beskæftigede han sig med bakterien Legionella pneumophila. Fra 2007 og indtil ansættelsen på Aarhus Universitet har Holger Brüggemann været leder af projektet ” Bacterial infection and cancer” på Max Planck instituttets molekylærbiologiske afdeling.

Holger Brüggemann bor på Trøjborg i Aarhus.

Professor Holger Brüggemann

Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin