Fun facts om fakultetet: Kunsten

Godt og vel 1000. Så mange kunstværker hænger eller står på Aarhus Universitet – og her på Health har vi også vores andel i alle størrelser. Du har måske bemærket bronzerelieffet ved indgangen til Skou-bygningen eller stødt på ”soluret” ved Søauditorierne, men vidste du, at…

Foto: Lars Kruse, AU Foto
  • … Per Kirkeby faktisk ikke malede loftdekorationen i Søauditorierne? I hvert fald ikke helt alene. Han fik hjælp af to assistenter, og det tog dem tre måneder at kreere det 500 kvadratmeter store værk. Én af assistenterne var Erik Peitersen, som i begyndelsen af 00’erne blev en kendt gør det selv-mand og medvirkede i en række tv-programmer – bl.a. Vild Med Dans. Peitersen var Kirkebys assistent i 35 år.
  • … det blev tak, men nej tak fra tidligere dekan Lars Bo Nielsen, da han fik sin afskedsgave? Han var ellers oprigtig glad for luftfotoet i 90 x 160 cm. af Aarhus Universitet. Det var tanken, at billedet skulle hænge på hans kontor i Lægemiddelstyrelsen, hvor han blev direktør. Men det viste sig, at Lars Bo Nielsen skulle sidde i storrumskontor, og så blev billedet, hvor det var taget. Nu hænger det i forhallen i Victor Albeck-bygningen, hvor alle, der trænger til at se tingene lidt fra oven, kan nyde det.
  • … vi har en lille, hvid hest opstaldet i en boks i kælderen? Kunstneren Pontus Kjerrman har skabt de to store heste ved IFS’ kantineområde, og han har også udformet de statuetter, der bliver tildelt Danmarks Bedste Hospital og ditto specialer ved Dagens Medicins årlige kåringer – dem har AUH hentet rigtig mange af. På et tidspunkt stod der en heste-statuette på dekan-kontoret. Nu er den på springtur. Nogle mener, hesten befinder sig i en flyttekasse i kælderen under en af Healths bygninger. Andre kilder hævder, at den er redet østpå.
Oops, an error occurred! Code: 2024042819162423a62ff1