Virusforsker hædres for sin forskning i immunforsvaret

Lektor David Olagnier fra Aarhus Universitet udforsker det medfødte immunforsvars evne til at håndtere kræft og virusinfektioner i håbet om at kurere uhelbredeligt syge patienter. Nu får han en ICIS-Regeneron New Investigator Award for Excellence for sin indsats.

David Olagnier fra Institut for Biomedicin
David Olagnier modtager prisen på det 10. årsmøde i The International Cytokine and Interferon Society, som afholdes på Hawaii i slutningen af september. Med prisen følger 5.000 US-dollars. Foto: Simon Fischel, AU Health

De seneste ti år har lektor David Olagnier fra Institut for Biomedicin gjort sig internationalt bemærket med sin forskning i viral immunologi. Han bruger bl.a. genmodificeret virus, en onkolytisk virus, der fungerer som et ’præcisionsmissil’, til at bekæmpe – og allerhelst dræbe – multiresistente kræftceller.

David Olagnier får dette års ICIS-Regeneron New Investigator Award for Excellence som anerkendelse af de ekstraordinære bidrag, han har tilført den internationale forskning i interferoner – den gruppe af forskellige opløselige faktorer, der virker som signalstoffer mellem celler, og som forøger kroppens modstandsdygtighed mod virusinfektioner.

Lektor og ph.d. David Olagnier
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin