Victor Næstholt Dahl får EliteForsk-rejselegat

Ph.d.-studerende og læge Victor Næstholt Dahl modtager i år et af de eftertragtede EliteForsk-rejselegater, der uddeles af Uddannelses- og Forskningsministeriet og overrækkes af Kronprinsessen. Han forsker i nontuberkuløse mykobakterier og vil bruge legatet til et udvekslingsophold på Radboud University Medical Center i Holland.

Legatet blev overrakt på den 20. februar 2023. Uddannelses- og forskningsministeren, Kronprinsesse Mary og repræsentanter for den danske forskningsverden deltog. Foto: Jens Hartmann Schmidt

Nontuberkuløse mykobakterier (NTM) er beslægtede med de bakterier, der giver tuberkulose og spedalskhed og kan medføre infektioner, der er invaliderende og svære at behandle og invaliderende. Antallet af disse infektioner er stigende på verdensplan, og som en af de første i Danmark vil ph.d.-studerende fra Institut for Folkesundhed Victor Næstholt Dahl undersøge bakterierne, og hvordan man håndterer dem klinisk.

Det gør han i projektet ’Tuberkulose 2.0: Betydningen af nontuberkuløse mykobakterier i Danmark’, hvor han undersøger NTM-infektioners betydning for patienter i Danmark – herunder risikofaktorer for sygdom, behandling og behandlingsudfald med udgangspunkt i blandt andet unikke, landsdækkende mikrobiologiske registerdata indsamlet gennem 30 år.

Uddannelses- og Forskningsministeriet har valgt at støtte projektet med det eftertragtede EliteForsk-rejselegat. Stipendiet på 200.000 kr. betyder, at Victor Næstholt Dahl kan komme på udveksling til Radboud University Medical Center i Nijmegen i Holland, hvor hans internationale ph.d.-medvejleder og en af verdens førende NTM-eksperter, Jakko van Ingen, holder til.

Victor Næstholt Dahl bliver af sin ph.d.-vejleder beskrevet som et strålende forskningstalent, som uden tvivl vil bidrage med vigtig forskning om infektioner i fremtiden.

Ph.d.-studerende og læge Victor Næstholt Dahl
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed, Center for Global Health og