”Vi kender konsekvenserne af sektordimensioneringen sidst i oktober”

Arbejdet med at udmønte den del af kandidatreformen, der drejer sig om sektordimensionering på Health, er godt i gang. En arbejdsgruppe på Institut for Folkesundhed har lavet forarbejdet til en indstilling, der nu skal til behandling i fakultetsledelsen og i samarbejdsorganisationen.

I slutningen af oktober træffer fakultetsledelsen den endelige beslutning om, hvor og hvordan sektordimensioneringen skal udmøntes på Health. Foto: Lars Kruse, AU Foto og Simon Fischel, AU Health

Sådan ser den kommende proces ud

8/10: Fakultetsledelsesmøde

Indledende drøftelse og foreløbig indstilling til implementering af sektordimensioneringen på Institut for Folkesundhed, som tages med i samarbejdsudvalg til kommentering.

9/10: Ekstraordinært møde i Fakultetets Samarbejdsudvalg (FSU)

Input til fakultetsledelsens foreløbige indstilling til implementering af sektordimensioneringen.

10/10: Ekstraordinært møde i det lokale samarbejdsudvalg (LSU) på Institut for Folkesundhed

24/10: Møde i Akademisk Råd

29/10: Fakultetsledelsesmøde

Endelig beslutning om implementering af sektordimensioneringen på Institut for Folkesundhed og indmelding til rektor.

Primo november: Orientering om den endelige beslutning

Udmøntning af kandidatreformen handler i første omgang om sektordimensioneringen. Det vil sige om at reducere optaget af akademiske bachelorer på uddannelserne i folkesundhedsvidenskab og idrætsvidenskab. Senere venter en omlægning af kandidatuddannelserne, hvor flere af fakultetets uddannelser kan komme i spil.

”Vi har kørt en hurtig proces internt på instituttet, og arbejdsgruppen med de to studieledere og vores viceinstitutleder for uddannelse er gået konstruktivt til værks. De har virkelig leveret et stort og gennemarbejdet stykke arbejde,” siger konstitueret institutleder Helle Terkildsen Maindal fra Institut for Folkesundhed.

Helle Terkildsen Maindal fortæller videre, at den kommende proces, som er indsat i faktaboksen til højre, er blevet præsenteret mundtligt i samarbejdsudvalgene (FSU og LSU) og i arbejdsmiljøorganisationerne (FAMU og LAMU).

Derudover har Health Økonomi hjulpet instituttet med at foretage økonomiske beregninger på de forskellige løsningsmodeller.

Fakultetsledelsen træffer den endelige beslutning

”På baggrund af arbejdsgruppens input har vi i institutledelsen nu sendt en indstilling til fakultetsledelsen, som senere på måneden skal træffe den endelige beslutning om, hvor og hvordan vi skal reducere optaget af akademiske bachelorer på de to uddannelser,” siger Helle Terkildsen Maindal.

Fakultetsledelsen træffer ifølge dekan Anne-Mette Hvas beslutning om udmøntning af sektordimensioneringen på Health på et møde den 29. oktober 2024 og melder herefter ind til rektor Brian Bech Nielsen.

”Der er lavet et imponerende og gennemtænkt forarbejde i arbejdsgruppen og i institutledelsen på Institut for Folkesundhed. Det er en svær opgave, som også gør ondt, så jeg sætter virkelig stor pris på det konstruktive samarbejde,” siger Anne-Mette Hvas og fortsætter:

”Jeg synes, at der er fornuftige løsninger i spil, og vi er i fakultetsledelsen blevet klædt godt på af instituttets grundige forarbejde, så vi har forudsætningerne for at træffe en svær beslutning på et oplyst grundlag.”

Fakultetsledelsen forventer at kunne melde den endelige beslutning ud i begyndelsen af november 2024.

Dekan Anne-Mette Hvas
Aarhus Universitet, Health
Mail: dean.health@au.dk

Konstitueret institutleder Helle Terkildsen Maindal
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed
Mail: htm@ph.au.dk

Læs også artiklen ”Kandidatreformen rammer særligt ét af Healths institutter”.