TIP: Her finder du gratis stock-billeder

Savner du et godt billede til din poster, til dit næste oplæg eller til et SoMe-opslag? Så får du her gode råd til, hvor du helt gratis kan finde billeder af Aarhus Universitet og alverdens andre ting.

Et billede kan angiveligt gøre det ud for et firecifret antal ord. Og selvom der os bekendt ikke er evidens for den påstand, er der imidlertid ikke megen tvivl om, at et godt billede er med til at fange opmærksomheden hos dit publikum og give et mere professionelt udtryk, hvad end du laver et slideshow, en invitation eller en tryksag.

Her kommer et par tips til, hvor du kan lede næste gang, du mangler et foto til at illustrere din pointe.

Første stop: AU’s billedarkiv

På AU har vi vores helt eget galleri, hvor alle medarbejdere kan logge ind med AU-ID og to-faktor-godkendelse. Her kan du finde og downloade billeder af universitetets bygninger, studieliv, forskning og meget mere. Billedarkivet er en god ressource, som du frit kan bruge, bare du følger disse simple betingelser.

Husk at kreditere fotografen, når du bruger billeder fra AU’s billedarkiv. Fotografens navn står under informationerne, når du klikker på et foto på arkiv-hjemmesiden. Billeder på tryk og web skal som udgangspunkt altid krediteres, bortset fra bannere og små henvisningsbilleder på hjemmesider. Du krediterer fotografen således:

Foto: Navn Efternavn, AU Foto

Gratis stock-fotos til alle formål

Hvis du leder efter mere generiske stock-billeder, så findes der en række hjemmesider med et stort udvalg, som du kvit og frit kan bruge til stort set alle formål – endda også til kommerciel brug.

Her finder du alt fra landskabsbilleder til billeder af mad, transportmidler og bygninger. Du kan sågar også finde illustrationer af bakterier, virus og blodceller.

Det er tilladt at bruge billederne helt uden at kreditere fotografen, selvom kreditering selvfølgelig altid er god stil. Hvis du vil kreditere, kan du gøre det således:

Foto: Navn Efternavn, Unsplash

Find dit næste stock-foto her:

Vær opmærksom på, at disse hjemmesider også tilbyder betalte løsninger for ”premium-kunder”, og at de viser annoncer fra betalte stock-hjemmesider blandt deres egne søgeresultater. Du kan vælge at filtrere din søgning, så du kun ser gratis fotos blandt resultaterne, og skulle du havne på en annoncørs betalte stock-hjemmeside, kan du altid klikke tilbage og vælge blandt de gratis fotos.

Få adgang til Colourbox

Sidst, men ikke mindst har alle AU-ansatte mulighed for at få en brugerprofil til hjemmesiden Colourbox. Her kan du finde billeder og grafiske illustrationer af alt mellem himmel og jord.

Hvis du gerne vil oprettes som bruger, skal du sende en forespørgsel til foto@au.dk. Når du er oprettet, kan du hente billedmateriale fra hjemmesiden. AU betaler dog en fast pris pr. download, så hent kun de billeder, du skal bruge.

Se udvalget her:

Kommunikationsmedarbejder Simon Byrial Fischel