Studie kan bane vej for ny behandling mod aggressiv børnekræft

Forskere ved Aarhus Universitet, Universitetet i Zurich og Stanford University har måske fundet en metode til at forhindre kræftknuders vækst hos børn og unge med aggressiv og behandlingsresistent kræftform.

Ifølge Ermelinda Porpiglia kan resultatet af et nyt studie være første skridt på vejen mod en ny behandling mod aggressiv børnekræftsygdom. Foto: AU Health

Forskere har i mange år – uden held - forsøgt at finde en effektiv behandling mod pædiatrisk rhabdomyosarkom (RMS), den mest udbredte bløddelskræft blandt børn og unge.

Et nyt forskningsprojekt har nu givet forskere viden om kræftformen, der kan føre til udvikling af lægemidler, der effektivt kan bekæmpe og stoppe kræften fra at udvikle sig.

I studiet, der involverer Aarhus Universitet, universitetet i Zurich og Stanford University, har forskerne undersøgt kræftknuden på celle- og molekylært niveau ved hjælp af en banebrydende teknologi.

Studiet fandt, at aRMS-tumorer (særligt aggressiv for for RMS) indeholdt fire hovedcelle-subpopulationer. Tre af dem var forøget hos de patienter, der var hårdest ramt af sygdommen, og en, som mindede om differentierede muskelceller, var forøget hos patienter med bedre prognoser.

”Det er et betydeligt fremskridt i vores forståelse af RMS, da det giver indblik i de molekylære signaturer og celleændringer, der ligger til grund for kræftens aggressive adfærd. Denne viden kan være afgørende for udviklingen af en ny behandlingsmetode, der er rettet mod sygdommens underliggende biologi,” siger Ermelinda Porpiglia, adjunkt på Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet og medforfatter til studiet.

Aggressiv og behandlingsresistent kræftform

Alveolær rhabdomyosarcom (aRMS) er en kræfttype, der er særligt vanskelig at behandle på grund af dens aggressive karakter og modstandsdygtighed over for traditionel kemo- og strålebehandling, og prognosen er generelt dyster for patienter, der rammes af sygdommen. Overlevere efterlades ofte med livslange bivirkninger fra kræftbehandlingen.

Ved at teste forskellige typer lægemidler fandt forskerne, at antallet af de mere godartede og differentierede celler kunne øges ved at målrette behandlingen mod en signalvej kaldet RAS.

Det åbner for, at kræftens vækst kan stoppes ved hjælp af lægemidler kaldet RAS-hæmmere, og det er et stort fremskridt i jagten på at finde en effektiv behandling mod aRMS.

Potentielt game changer

Kræftforskere har normalt fokus på at identificere lægemidler, der dræber ondartede celler, såsom kemoterapi. Men opdagelsen af, at nogle tumorer indeholder mere godartede undergrupper af celler, og at tumorceller kan differentieres, kan være en game-changer.

”Det betyder, at vi skal flytte fokus fra at dræbe ondartede celler til at identificere et lægemiddel, der ændrer deres sammensætning til mindre ondartede, differentierede celler”, siger Sara Danielli, postdoc ved University of Zurich og hovedforfatter bag studiet.

Ifølge Ermelinda Porpiglia er resultatet af studiet interessant for hele kræft- og muskelbiologiområdet generelt og for patienter med RMS i særdeleshed.

Men selv om resultaterne er lovende, understreger hun, at det fortsat kræver meget arbejde, før forskerne har fundet en effektiv behandling mod sygdommen.

”Vores studie indikerer, at lægemidler målrettet RAS-signalvejen kan være en lovende strategi til behandling af aRMS. Men vi har brug for yderligere forskning for at forstå den fulde effekt af disse lægemidler og deres potentiale som behandlingsmidler mod denne sygdom,” siger Ermelinda Porpiglia.

I Europa bliver der hvert år registreret omkring 400 nye tilfælde af sygdommen, og i USA registreres mellem 400 og 500 årligt.

Læs mere om studiet, der er på forsiden af seneste udgave af tidsskriftet Science Advances, her.

Bag om forskningsresultatet:

Studietype: Grundforskningsstudie

Samarbejdspartnere: Universitetet i Zürich: Førsteforfatter Sara Danielli, Professor Beat Schäfer, Senior Scientist Marco Wachtel; Stanford University: Professor Helen M. Blau

Ekstern finansiering: Cancer League Switzerland KLS-5143-08-2020 til B.W.S., Swiss National Science Foundation 3100-175558 til B.W.S., Childhood Research Foundation Switzerland til B.W.S., Sarcoma Foundation of America grant til B.W.S., Children's Research Center grant fra University Children's Hospital Zurich 10788_E til S.G.D., California Institute for Regenerative Medicine grant RB5-07469 til H.M.B., Baxter Foundation til H.M.B., BD Biosciences Stem Cell grant til E.P.

Kontakt:

Adjunkt Ermelinda Porpiglia