Nyopdaget immuncelle kan forbedre behandling af autoimmune lidelser

Lektor Søren Egedal Degn fra Aarhus Universitet får 2,8 mio. kr. fra LEO Fondet til at undersøge sammenhængen mellem inflammation i huden, en særlig type af immunceller og autoimmun sygdom. Forskningen har potentiale til at forbedre behandling af bl.a. psoriasis og atopisk eksem.

Søren Egedal Degn er lektor på Institut for Biomedicin og næstformand i inflammationsnetværket på Aarhus Universitet, Health

Mange med autoimmune sygdomme oplever generende hudlidelser. Med en bevilling fra LEO Fondet kan lektor Søren Egedal Degn fra Institut for Biomedicin igangsætte et forskningsprojekt, som undersøger hvordan immunpåvirkninger i huden kan bidrage til, at mennesker udvikler autoimmunitet. Søren Egedal Degn vil studere, hvordan en nyligt opdaget type af immunceller, de såkaldte T follikulære regulatoriske celler, kan være med til at kontrollere uønskede immunreaktioner i huden.

En øget forståelse af de nyopdagede immuncellers potentiale kan bidrage til nye terapeutiske strategier til behandling af inflammatoriske hudlidelser som psoriasis, atopisk eksem og vitiligo, og måske også af systemiske autoimmune sygdomme såsom lupus og leddegigt.

Bevillingen fra LEO Fondet er på 2.795.064 kr.

Lektor og ph.d. Søren Egedal Degn
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin