Nye antiinflammatoriske lægemidler har positiv effekt på diabetes og hjertekarsygdom

Et studie fra Aarhus Universitet viser, at lægemidler, der påvirker immunforsvaret, kan blive fremtidens behandling for patienter med diabetes og hjertekarsygdom.

Tue Wenzel Kragstrup står bag undersøgelsen, som ser på effekten af antiinflammatoriske lægemidler på patienter med enten type 2 diabetes eller hjertekarsygdom. Foto: Simon Fischel, AU Health

Type 2 diabetes og hjertekarsygdom er hyppige sygdomme med alvorlige konsekvenser for patienterne. Nu viser et studie, at særligt en type af antiinflammatoriske lægemidler, medicin, der blandt andet hæmmer irritation/betændelse, lader til at have en positiv effekt på de to sygdomme.

Forskerne har gennemgået en række kliniske forsøg, som undersøger effekten af lægemidler som ellers normalt kun bruges i behandlingen af patienter med autoimmune sygdomme, på patienter med enten type 2 diabetes eller hjertekarsygdom. Og det lader især til, at lægemidler, som  hæmmer betændelsessignalstoffet interleukin-1β, virker godt på sygdommene.

”Vores studie giver et bedre indblik i de specifikke immunologiske mekanismer, der ligger til grund for udviklingen af type 2 diabetes og hjertekarsygdom,” siger Rasmus Rugård Mikkelsen, der er førsteforfatter til artiklen.

Studiet er det første, der systematisk evaluerer effekten af disse lægemidler på type 2 diabetes og hjertekarsygdom

”Resultatet pointerer, at immunmodulerende behandling målrettet særlige dele af betændelsesprocessen muligvis kan blive en fremtidig behandlingsstrategi som supplement til den allerede eksisterende behandling af disse to sygdomme,” siger han.

Stor betydning for mange

Rasmus Rugård Mikkelsen understreger, at det potentielt kan få betydning for millioner af menneskers helbred, hvis behandlingen af de underliggende betændelsesprocesser kan forhindre insulinresistens eller at nye blodpropper dannes.

Resultatet er offentliggjort i European Journal of Pharmacology

Ifølge forskerne bidrager undersøgelsen til en bedre immunologisk forståelse af type 2 diabetes og hjertekarsygdomme som måske på sigt kan forbedre behandlingsmulighederne.

”Ved at forstå det immunrespons, der er involveret i udviklingen af sygdommene, kan man hjælpe med at bane vejen for udviklingen af en mere fokuseret, anti-inflammatorisk behandling af de to sygdomme,” siger Tue Wenzel Kragstrup, der står bag undersøgelsen.

Tue Wenzel Kragstrup understreger dog, at der er brug for yderligere forskning inden for området, før man evt. kan begynde anti-inflammatorisk behandling af type 2 diabetes og hjertekarsygdom.

”Blandt andet bør det undersøges om andre antireumatiske lægemidler, der påvirker andre dele af immunsystemet end dem, der er involveret her, har effekt på de to sygdomme. Derudover skal der laves en grundig afvejning af størrelsen af den anti-inflammatoriske behandlings effekt over for bivirkninger og økonomiske omkostninger,” forklarer han.

Resultatet bekræfter tidligere fund gjort i reagensglasforsøg og på dyr, der viser at netop betændelsessignalstoffet interleukin-1β er involveret i udviklingen af type 2 diabetes og hjertekarsygdom. Derudover er resultatet på linje med studier, der viser gavnlig effekt af antireumatika på de to sygdomme, når det gives til patienter med kronisk, inflammatorisk ledsygdom.

Bag om resultatet

Studiet er et review, der har samlet en række kliniske forsøg, som undersøger effekten af antiinflammatoriske lægemidler på patienter med enten type 2 diabetes eller hjertekarsygdom.

Studiet er lavet i samarbejde med? Forskere og læger fra Institut for Biomedicin, Institut for Klinisk Medicin, Reumatologisk Afdeling, Steno Diabetes Center, Klinisk Farmakologi, Universidad de Oviedo.

Tue Wenzel Kragstrup har været støttet af en bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

Den videnskabelige artikel er offentliggjort i European Journal of Pharmacology

Lektor, læge og ph.d. Tue Wenzel Kragstrup
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin
Reumatologi speciallægeuddannelse, Silkeborg Regionshospital, Diagnostisk Center