Ny professor udvikler bedre og mere skånsom undersøgelse af hjerte-kar-sygdomme

Won Yong Kim er fra d. 1. marts 2023 ny klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin med speciale i MR-skanning af hjertet.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Won Yong Kim og hans forskningsgruppe arbejder med MR-skanning af hjertet med det primære fokus at videreudvikle, evaluere og anvende skanningen til bedre og mere sikker diagnostik af hjerte-kar-sygdomme.

Won Yong Kim er også overlæge på Afdeling for Hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital, og hans forskning har især betydning for patienter med symptomer på åreforkalkning i hjertet. Netop åreforkalkning i hjertets kranspulsårer er en meget hyppig tilstand blandt midaldrende og ældre. Ifølge forskeren vil det være et stort medicinsk fremskridt, hvis man kan diagnosticere sygdommen med en helt ufarlig og sikker metode, som MR-scanningen er.

Det er den nye professors håb, at man inden for en overskuelig fremtid kan implementere de nyeste forskningsresultater til klinisk brug og dermed sikre hjertepatienterne den bedst mulige diagnostik og behandling.

Professor, ph.d., dr.med. og overlæge Won Yong Kim
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og