Nu begynder arbejdet med at udforske immunforsvarets hemmeligheder

Fakultetets nyeste grundforskningscenter - Center for Immunology of Viral infections (CiViA) – er nu officielt åbnet.

Gruppeledere i CiViA
Der mangler forståelse for de grundlæggende principper, som styrer immunresponset på virusinfektioner. Professor Søren Riis Paludan (i midten) håber, at CiViA i løbet af de næste ti år bliver en pioner, som bidrager til bedre behandling af sygdomme skabt af akutte og kroniske virusinfektioner. Foto: Simon Fischel, AU Health

MØD CiViA

Kom til åbnings-arrangement for CiViA den 23. maj.
Alle er velkomne.

Du kan deltage i både et fagligt symposium
og den officielle indvielse med reception.
Tilmelding er påkrævet.

LÆS MERE OG TILMELD DIG

Gennem de næste 10 år skal en gruppe skarpe hjerner gøre verden klogere på, hvorfor virus gør os syge.

Healths nyeste grundforskningscenter CiViA er nu i luften, og de tilknyttede forskere er i gang med et ambitiøst pionerarbejde. De vil undersøge, hvordan immunsystemet detekterer og bekæmper virusinfektioner - og hvordan immunresponset i nogle tilfælde forstærker inflammationer og gør sygdomme værre.

CiViA har base på Institut for Biomedicin og samarbejder med Technische Universität München.

Glad for lang tidshorisont

Centerets leder, professor Søren Riis Paludan, satser på, at centeret får indflydelse på fremtidens behandling af virusinfektioner gennem udvikling af nye antivirale og immunmodulerende behandlinger.

Han er især glad for den lange tidshorisont, som tillader forskerne at være ekstra ambitiøse:

"At etablere et center med en tiårig tidsramme giver os optimale muligheder for at løse nogle af de mest udfordrende spørgsmål inden for infektionsimmunologi," siger Søren Riis Paludan.

Han opfordrer alle, som er interesserede i det nye grundforskningscenter, til at læse mere på biomed.au.dk/civia

FAKTA OM CiViA

• The Center for Immunology of Viral infections (CiViA) er finansieret af Danmarks Grundforskningsfond gennem Center of Excellence-programmet. Forskningen omfatter også projekter finansieret af Novo Nordisk Fonden, Lundbeckfonden, Danmarks Frie Forskningsfond og EU.
  • Centerets overordnede formål er at afdække nye immunmekanismer, der bidrager til tidligt forsvar mod infektioner - og at undersøge den delikate balance mellem beskyttende og patologiske immunresponser.
  • CiViA har base på Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet (AU), og består af forskningsgrupper fra AU og fra Technische Universität München.

GRUPPELEDERE I CENTRET

Centret har også til formål at nærme sig videnskab fra et mere konceptuelt-filosofisk synspunkt og samarbejder i den forbindelse med K. Brad Wray fra Institut for Matematik – Videnskabsstudier på Aarhus Universitet

Professor Søren Riis Paludan
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin