Institut lancerer dilemmaspil i kamp mod forskelsbehandling og krænkende adfærd

Institut for Klinisk Medicin vil med nyt ”dilemmaspil” tage opgør med tavshedskultur og adressere udfordringer med arbejdsmiljøet, der blev belyst i stor KVINFO-undersøgelse.

Hver fjerde kvindelige respondent svarede sidste år, at hun havde oplevet forskelsbehandling på baggrund af køn i en stor undersøgelse af arbejdsmiljøet på Institut for Klinisk Medicin. Foto: Jesper Rais/Arkivfoto

Hvordan ville du reagere, hvis du oplevede en kvindelig kollega blive behandlet anderledes end sin mandlige ditto? Ville du blande dig, hvis du overhørte en leder kommentere sin medarbejders udseende eller seksualitet? Eller ville du vende det blinde øje og døve øre til?

Den slags scenarier skal de ansatte forholde sig til, når Institut for Klinisk Medicin om kort tid lancerer et nyt ”Dilemmaspil” med fokus på udfordringer om forskelsbehandling på baggrund af køn og uønsket seksuel opmærksomhed.

Spillet er en af de opfølgende indsatser, efter at videnscenteret KVINFO sidste år offentliggjorde en stor rapport om arbejdsmiljøet på instituttet – med særligt fokus på ligestilling og krænkende adfærd.

Heri svarede knap hver fjerde kvindelige respondent, at hun havde oplevet forskelsbehandling, mens knap hver femte svarede, at hun havde oplevet uønsket seksuel opmærksomhed.

”Vi tager nu et vigtigt skridt i bestræbelserne på at skabe et rum, hvor ansatte på alle niveauer kan dele deres erfaringer og perspektiver og reflektere over, hvad der er det rette at gøre i en given situation. Vi håber, at det vil føre til en positiv og konstruktiv tilgang og give medarbejderne værktøjer til at håndtere oplevelser med forskelsbehandling og uønsket seksuel opmærksomhed i deres daglige arbejde”, siger Jørgen Frøkiær, leder af Institut for Klinisk Medicin.

Spil baseret på virkelige hændelser

Kun 20 ud af de 110 respondenter, der i KVINFO’s undersøgelse svarede, at de havde oplevet forskelsbehandling på baggrund af køn eller uønsket seksuel opmærksomhed, var gået til ledelsen med deres oplevelse.

Det skyldtes blandt andet frygt for, at det kunne gå ud over karrieren og manglende tro på, at henvendelsen ville blive taget alvorligt. Derfor har institutledelsen haft stort fokus på at fremme en kultur, hvor alle medarbejdere kan føle sig trygge ved at dele deres oplevelser.

Materialet i dilemmaspillet er både baseret på KVINFO-undersøgelsen og cases fra publikationen ”Sexism in Danish Higher Education and Research”, der består af flere end 700 vidnesbyrd om oplevelser af forskelsbehandling og krænkende adfærd i forskningsverdenen.

Ifølge viceinstitutleder for forskning på IKM Ellen-Margrethe Hauge, der har været med til at udvikle dilemmaspillet, er det afgørende, at det ikke er baseret på hypotetiske scenarier, men situationer, der har udspillet sig på danske universiteter.

”På en arbejdsplads vil der altid være misforståelser og upassende jokes, og målet med workshoppen er ikke, at alle skal være enige om ”et rigtigt svar”. Vi vil give medarbejderne en mulighed for at tage en fælles snak om nogle af de dilemmaer, der kan være svære at håndtere i hverdagen og på den måde skabe en større opmærksomhed og bredere forståelse for udfordringer med forskelsbehandling og uønsket seksuel opmærksomhed”, siger hun.

Gode erfaringer med dilemmaspil

Det er ikke første gang, at Institut for Klinisk Medicin bruger dilemmaspil til at sætte svære emner på dagsordenen. Det skete også i 2021, hvor alle fagmiljøer gennemførte en workshop med samme format under temaet ”ansvarlig forskningspraksis”.

”Det er ikke nok at lave retningslinjer, hvis du vil ændre en arbejdskultur. Dilemmaspillet viste sig at være en rigtig god måde at få engageret medarbejdere på hele instituttet i nogle emner og problemstillinger, der kan være svære at forholde sig til. De erfaringer vil vi gerne bygge videre på, og vi håber, at det kan være med til at gøre Institut for Klinisk Medicin til en endnu bedre arbejdsplads,” siger Ellen-Margrethe Hauge.

Spillet, der allerede er blevet testet i enkelte forskningsgrupper, består af ti kort med en beskrivelse af et dilemma. Deltagerne skal forestille sig en situation, hvor de er tilskuere til episoden og drøfte mulige reaktioner, som er angivet på bagsiden af kortet.

Workshoppen gennemføres i grupper á 4-6 personer med deltagelse af både unge, seniorforskere og TAP.

Planen er, at dilemmaspillet skal være gennemført i alle afdelinger inden sommerferien.

Kontakt:

Viceinstitutleder for forskning Ellen Margrethe Hauge.
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin
Mail: ellen.hauge@clin.au.dk