Institut for Biomedicin opruster på innovation

Forskere med forretningsdrømme kan nu få hjælp af Jane Palsgaard. Hun har erfaring fra begge sider af bordet i mødet mellem den akademiske verden og erhvervslivet.

I en nyoprettet stilling på Institut for Biomedicin skal Jane Palsgaard rykke forskning og erhvervsliv tættere sammen. Foto: Simon Byrial Fischel

Jane Palsgaard Pedersen

• 46 år
  • Kandidat i humanbiolog fra KU (2003), Ph.d. fra KU og Novo Nordisk i 2008, Postdoc fra Harvard medical school indtil 2011, fokuseret på insulin- og diabetesforskning. Postdoc på KU med fokus på enteroendocrine celler og metabolisme.
  • Har bl.a. været projektleder i den tyske virksomhed Evotec hvor hun var med til at identificere nye targets og lave forretningsudvikling.
  • Har de seneste fem år været partnership director hos Novo Nordisk, Research and Early Development.
  • Begyndte 1. september 2023 som Chief Consultant, Innovation & Entrepreneurship på Institut for Biomedicin.

Flere forretningsfolk i hvide kitler. Forskere med en faktura. En bro mellem universitet og erhvervsliv. Klicheerne ligger lige for, når man skal beskrive Jane Palsgaards nyoprettede stilling på Institut for Biomedicin.

Kort sagt:

Hun skal arbejde for, at endnu mere af instituttets forskning kommer helt ud til patienterne og resten af samfundet. Fx gennem spin-outs eller brede samarbejder med industri og erhvervsliv.

Siden 1. september har hun været ansat som chief consultant, Innovation & Entrepreneurship, og selv om det kun er lidt over en måned siden, hun flyttede ind på kontoret i bygning 1234 i Universitetsparken, er whiteboardet på væggen allerede fyldt med ideer.

”Min rolle er først ved at blive bygget op,” forklarer hun.

Det ligger dog fast, at hun både skal give input til erhvervsrettede projekter, der allerede kører, og være fødselshjælper for nye.

En vej over kløften

Innovation er en idé, der omsættes til praksis og skaber værdi.

Det er bestemt ikke en ny kæphest på universiteterne, og på Institut for Biomedicin har blandt andre erhvervsambassadør Claus Elsborg Olesen arbejdet for at fremme dagsordenen i flere år.

Ansættelsen af Jane Palsgaard er en oprustning, som - i modsætning til fx den hjælp, der kan findes i AU’s startup-hub The Kitchen - er 100% dedikeret til biomedicinsk forskning, fortæller institutleder Thomas G. Jensen.

”Jeg håber, at vi nu kan få udbredt det innovationsmiljø, vi har på instituttet, til endnu flere forskere,” siger han og peger på, at det er en stor fordel, at Jane Palsgaard både har en baggrund som postdoc ved KU og Harvard Medical School og har arbejdet i biotech- og pharma-virksomheder.

Senest kommer hun fra en stilling som partnership director ved Novo Nordisk, hvor hun var fokuseret på eksterne samarbejder.

Det ser Jane Palsgaard også som sin store styrke i stillingen.

”Jeg har siddet med i rigtig mange samarbejder og ved, hvordan man tænker både i det akademiske miljø og i industrien,” siger hun.

”Der kan være en kløft, som blandt andet bunder i forskellige måder at arbejde på. Fx er man i industrien meget mere villig til at afslutte et projekt og forsøger at identificere svaghederne så tidligt som muligt. Det er i sidste ende en forretning. I det akademiske miljø er målet som hovedregel at publicere sin forskning, og man kan være mere tilbøjelig til at holde sit eget projekt i live så længe som muligt,” forklarer hun.

”Men jeg har set, at når man mødes i et godt samarbejde og kommer over kløften, er der rigtig meget at vinde for begge sider – og meget at lære fra hinanden. Industrien og akademia er gode til forskellige ting, og hvis man er åben over for det, er meget nået.”

Hvad er din niche?

Når Jane Palsgaard skal vurdere mulige innovationsprojekter på Institut for Biomedicin, vil hun stille kritiske spørgsmål til alt fra idé og potentiale til pitch og konkurrenter på markedet. Hun kan sidde med i både de indledende møder eller i en virksomheds steering committee som universitetets repræsentant i forskellige typer af samarbejder.

Hun ser frem til at bruge sin erfaring fra biomedicinsk forskning til at give forskerne kvalificeret modspil, mens hun har et øje på forretningsdelen.

”Hvordan skal vi forme projektet? Hvad egner det sig til - et spin-out, et samarbejde eller begge dele? Hvad differentierer det her projekt, så det er interessant i forretningsøjemed? Sådan nogle diskussioner glæder jeg mig til,” siger hun.

De fleste forskere går fra akademia til industrien, men for Jane Palsgaard var det et naturligt skifte at gå den anden vej.

”Jeg har altid været mest optaget af den tidlige forskning, men stadig med et blik på hvad den kan bruges til,” siger den nye chefkonsulent, som ikke har boet i Jylland, siden hun flyttede til København fra Esbjerg i 1997 for at læse humanbiologi på KU. På mange måder føles det som at komme hjem. Hun er nu flyttet til Vejlby med sin søn på tre år og nyder turen gennem Uniparken hver morgen.

”Jeg kommer med en ydmyg tilgang til jobbet. Nu skal jeg mødes med en masse mennesker for at høre, hvad der vil give værdi for dem. Det betyder også, at man kan være med til at præge den retning, min stilling former sig i,” siger Jane Palsgaard.

Hendes mail og telefon er åbne for alle på Institut for Biomedicin, der enten har en konkret idé eller bare gerne vil høre mere.

Chefkonsulent Jane Palsgaard Pedersen
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin, Innovation & Entrepreneurship