Her ramte tirsdagens regnskyl Health

Flere end 30 medarbejdere fra Bygningsservice og dyrestaldene ved Institut for Biomedicin knoklede for at redde Health-bygninger fra oversvømmelse. Det er især kritisk, når der trænger vand ind bag dyrestaldenes sikkerhedsbarriere.

Det blev en abrupt afslutning på Bygningsservices driftsmøde tirsdag formiddag, da medarbejderne måtte springe op og løbe ud til deres respektive bygninger.

”Jeg rejste mig og kiggede ud af ad vinduet. Vareindleveringen ved Skou-bygningen lignede Gudenåen,” siger Conor Leerhøy, der er teknisk chef på Health.

Efter 3-4 hektiske timer med spande og vandsugere tirsdag formiddag var status følgende:

• Bygning 1182 og 1185 tog en del vand ind - hovedsageligt i et værksted og et fryserum.
  • Bygning 1150 fik vand i kælderen via en lyskasse.
  • Anatomi-bygningen fik lidt vand i auditoriet, og der var vand på hovedtrappen på vej ned i dissektionsfaciliteterne.
  • Ved Tandlægeskolen samlede vandet sig i Grønnegården og begyndte at sive ind gennem dørene.
  • Skou-bygningen var hårdest ramt, da vandet væltede ned gennem loftet i dyrestaldene fra en røgudluftningskanal.

Ingen mus kom til skade

Det er heldigvis begrænset, hvor meget skade vandet har nået at gøre, fortæller Jakob Le Fèvre Harslund, der er leder af dyrestaldene ved Institut for Biomedicin.

Han kan nu trække vejret roligt efter en hektisk dag med oprydning, rengøring og desinficering og orientering af alle brugere.

”Alle dyr er kommet sikkert videre til andre stalde i bygningen. Vi har lukket det rum, hvor vi skal udbedre skaderne. Blandt andet faldt vandet lige ned i en mobil laboratorie-enhed, som vi skal se, om vi kan redde,” siger han.

Vandet væltede ned fra loftet i en af dyrestaldene, hvor der er opstaldet mus, og på et gangareal. Derfra spredte det sig til stort set hele kælderkomplekset i bygning 1115, som rummer den del, der er åben for forskere, og hvor der er laboratorier, procedure-rum, diverse forsøgsopstillinger og tekniske installationer.

”Som følge af en stor og hurtig indsats fra personalet kom ingen mus til skade. Den del af dyrestaldene, hvor vi har vores kerneavl af transgene mus, blev heldigvis ikke ramt af det indtrængende vand,” fortæller Jakob Le Fèvre Harslund.

Et kritisk brud

Dyrlægeteamet udarbejder nu en plan for monitorering og test af dyrene, så teamet kan dokumentere dyrenes sundhedsstatus og få kendskab til mulige brist på sikkerheden.

”Det er meget kritisk for dyrestaldenes mikrobiologiske barrierestatus og derfor potentielt for dyrenes sundhed, når hændelser som den her sker. Vi har ikke en chance for at holde potentielt skadelige mikroorganismer fra den vilde fauna ude, når der sker et brud i vores barriere, som det vi oplevede tirsdag,” siger Jakob Le Fèvre Harslund.

”Derfor var oprydning, rengøring og desinficering af alle områder og overflader højeste prioritet.”

Kloakkerne virker

Teknisk chef Conor Leerhøy understreger, at kloakkerne i Healths bygninger virker fint, men alle kloakker i Universitetsparken var på grund af det voldsomme skybrud fyldt med vand. Kapaciteten blev simpelthen overskredet. Derfor steg vandet.

”Vi ringede med det samme til en slamsuger, som kom i løbet af eftermiddagen og fik tømt det sidste i Skou-bygningen. Men stor ros til de ansatte og den måde, de reagerede på – folk sprang til med spande og gjorde en kæmpestor indsats,” siger han.

Bygningsservice har løbende lavet en del foranstaltninger mod skybrud, bl.a. tættere døre og bedre afløb. Men mod et vejr som tirsdagens hjælper det ikke, siger Conor Leerhøy.