Grisenyrer skal afhjælpe organmangel blandt nyrepatienter

Lektor Lin Lin fra Aarhus Universitet får 2,8 millioner kroner af Novo Nordisk Fonden til at undersøge, om nyrer fra genetisk modificerede grise kan anvendes til organtransplantation og dermed afhjælpe organmangel.

Lin Lin står i spidsen for et forskningsprojekt, som har xenotransplantation, dvs. transplantation mellem arter, som omdrejningspunkt.

Nyretransplantation er eneste behandlingsmulighed for patienter, som lider af kronisk nyresvigt, men organmangel begrænser deres mulighed for livsforlængende behandling. Lektor Lin Lin fra Institut for Biomedicin forsker i brug af organer fra grise, og hun har til sit forskningsprojekt modtaget 2,8 millioner kroner af Novo Nordisk Fonden.

Bevillingen vil Lin Lin bruge til at undersøge, hvad der skal til for at sikre, at patienter ikke afstøder transplanterede nyrer fra grise (xenotransplantation). Hun ønsker på celleniveau at belyse, hvordan patienters immunsystemer interagerer med organer fra grise. Hun vil anvende denne viden til at sikre udvikling af bedre organer fra grise som er anvendelige til transplantation på til mennesker.

Lektor og ph.d. Lin Lin
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin