Gamle stamceller kan forynges med ungt blod

Ved at ændre i ’aldrings-signaturen’ hos mus er det lykkes et internationalt team af forskere at gøre aldrende stamceller yngre med ungt blod. Og det er vigtig viden, for forstår vi først, hvordan vi ældes på celle- og molekyleniveau, kan vi udvikle behandlinger, der bremser vores alderdom og forsinker eller endda forhindrer sygdomme, som hører alderdommen til.

Aldring er den største risikofaktor for næsten enhver sygdom. Ligesom resten af verden ældes den danske befolkning hastigt, og dermed øges belastningen af sundhedsvæsenet. Ny forskning viser, at yngre blodceller måske kan bremse aldringsprocessen i kroppens organer,” siger Antoine de Morree.

Ansigtsløft, øjenlågsoperation og laserbehandling mod rynker. Mulighederne for at forynge sit ydre er mange, det er straks en anden sag, når vi taler om at sætte den ægte alderdom på pause. Nu viser et  internationalt forskningsprojekt med forskere fra  Aarhus Universitet, at ungt blod kan gøre dig ung igen. I hvert fald i laboratoriet.

I projektet har Antoine de Morree fra Institut for Biomedicin tilført ungt blod til ældre mus. Resultatet: Store ændringer i alle organer, der blev undersøgt.

”Vi ved nu, hvordan forskellige organer ændrer sig med alderen. Forsøget giver det første systematiske indblik i, hvordan organer ændrer sig med alderen. Samtidig tyder de indledende resultater på, at en behandling med ungt  blod kan  rulle aldringsprocessen tilbage ved at ændre organernes celler,” siger han.

Den anden ungdom

Forskerne fandt ud af, at ungt blod kan rulle aldringsprocessen tilbage, blandt andet ved at genoprette de såkaldte mitokondrier, som er cellernes energikraftværker. Det betyder at vi potentielt kan blive bedre til at modstå aldersbetegnede sygdomme.

”Denne undersøgelse er den første til at se på alle celler samtidigt, og vi ser, at særligt stam- og fedtceller reagerer på ungt blod. Stamceller som dem i knoglemarven ændrer sig dramatisk som reaktion på ungt blod, og deres genekspression, altså processen for, hvordan et gen fungerer i en celle, ligner unge stamcellers mere end gamle stamceller - de forynges,” forklarer Antoine de Morree.

I årtier har vi vidst, at visse indgreb, som eksempelvis motion, gør en ældre krop sundere og mindre tilbøjelig til at få sygdomme. Vi forstår bare ikke præcist, hvordan det fungerer. En intervention, der har vist sig effektiv til at vende tegn på aldring, er at supplere ungt blod.

Når gamle mus får ungt blod, så de midlertidigt danner et ledkredsløb, bliver musklerne hos den gamle mus bedre til at hele skader, mens muskulaturen hos den unge mus bliver værre.

Yngre organer kan betyde færre sygdomme hos ældre

Hvis vi er i stand til at bremse eller vende den biologiske aldring, kan vi mindske risikoen for sygdom, forsinke og muligvis også forhindre sygdomme, som er hyppigere jo ældre, vi bliver.

”Aldring er en underliggende proces for al biologi inden for sundhed og sygdom, derfor er undersøgelsen vigtig for alle områder inden for medicinsk biologi. Et område af særlig interesse er stamcellebiologi.

Efterhånden som vi bliver ældre, holder stamcellerne op med at virke. Hvis vi kan forstå hvordan aldring præcist ændrer stamcellerne, og hvordan træning og ungt blod kan genoprette deres funktion, kan vi udvikle behandlinger til at forbedre deres funktion i alderdommen,” forklarer Antoine de Morree

Resultaterne er offentliggjort i Nature

Bag om resultatet

Forskerne brugte teknikken parabiose, hvor de kombinerede to levende organismer (mus), der kirurgisk forbindes for at udvikle et enkelt, fælles fysiologisk system.

Undersøgelsen er blevet til i et internationalt samarbejde.

Den videnskabelige artikel kan læses i Nature

Antoine de Morree
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin