Fun facts om fakultetet: Fra de første røntgenstråler til de nyeste radiobølger

To store lastbiler, en kæmpe kran og over 20 mænd stod med tilbageholdt åndedræt og nerverne uden på tøjet, da verdens første og eneste dentale MR-scanner landede på Institut for Odontologi og Oral Sundhed for præcis et år siden. Scanneren er et nybrud i billeddiagnostikken, som har en hårrejsende historie bag sig. Vidste du, at…

]: Dr. Otto Walkhoff og hans tandsæt. Han mistede alt håret efter, han havde udsat sig selv for 25 minutters røntgen-eksponering. Foto: www.researchgate.net/figure/Left-Otto-Walkhoff-Right-Walkhoffs-dental-radiographs_fig3_340444478
  • … den tyske tandlæge Dr. Otto Walkhoff tabte alt sit hår i 1896? Wilhelm Röntgen havde netop præsenteret verden for en ny type stråling, som kunne se lige igennem tøj, hud og muskler og affotografere knoglerne. Altså, tænkte Walkhoff, måtte den også kunne bruges på tænder. Kun to uger efter Röntgens offentliggørelse var tandlægen Dr. Walkhoff klar til at tage verdens første dentale røntgenfotografi, og han lagde naturligvis selv mund til. Eksponeringen varede i hele 25 minutter, og strålingsdosen var så stor, at han kort efter begyndte at tabe håret.
  • … døre og et stort vinduesparti var pillet ud, radiatorerne fjernet og flere mure banket ned for at MR-scanneren kunne installeres på IOOS? Det krævede først hamren og banken og siden kattepoter og millimeterpræcision at flytte apparaturet fra lastbilen og ind i den fløj af instituttet, som Slots- og Kulturstyrelsen nu ønsker at totalfrede. Den super hightech dentomaxillofaciale MR-scanner har hjemme i det lokale, der tidligere husede instituttets gamle arkiv til papirjournaler. Og det er måske meget passende, for MR-scanneren varsler nye tider for forskning i oral radiologi.
  • … den, der lagde hoved og mund til den verdens første dentale MR-scanning slet ikke havde tandproblemer, kun sommerfugle i maven? Den allerførste ”patient” i scanneren på IOOS var nemlig Casper Kruse, der indtil for nylig var adjunkt på instituttet og selv forskede i oral radiologi. Hans kolleger Jennifer Christensen og Rubens Spin-Neto betjente teknikken på premieredagen, og siden har maskineriet været i gang intet mindre end 250 gange – halvdelen af dem var der rigtige patienter i magnetfeltet.