Fremtidens behandling af nyresygdomme kan ligge i stofskiftet

Nyt studie viser, at aminosyren lysin – som påvirker stofskiftet - har en lovende effekt på nyresygdomme hos mennesker og dyr.

Foto: Simon Byrial Fischel

Kan man spise sig ud af en nyresygdom? Det kan man måske - i følge et nyt studie fra Aarhus Universitet.

Her har lektor Markus Rinschen på Aarhus Institute of Advanced Studies og Institut for Biomedicin vist, at indtag af aminosyren lysin, der kan fås som kosttilskud i håndkøb, beskytter forsøgsdyr mod ​​skader på nyrerne.

Forsøget er primært lavet på rotter med forhøjet blodtryk – hypertension – og deraf følgende nyresygdom, men et lille pilotforsøg bekræfter, at aminosyren har tilsvarende effekt hos mennesker – dog uden sikker evidens for gavnlige virkninger på nyresygdom i klinikken.

”Vi fandt ud af, at der er en accelereret omdannelse af ​​aminosyren lysin hos mennesker og dyr med nyresygdom. Og studiet viser, at indtag af lysin beskytter nyrerne og forhindrer hypertensiv nyresygdom ganske effektivt – i hvert fald i dyremodeller,” forklarer Markus Rinschen.

Kender endnu ikke bivirkningerne

Det anslås, at kronisk nyresygdom optræder hos op mod 10% af den voksne befolkning – dog oftest i lettere grad uden symptomer. De hyppigste årsager til nyresygdom og nyresvigt er diabetes eller forhøjet blodtryk, og konsekvensen er en stærk øget risiko for hjerteanfald eller slagtilfælde.

Markus Rinschen vurderer dog, at han er mindst fem år fra at begynde at behandle patienter i klinikken, og han pointerer, at folk med nyresygdomme ikke skal skynde sig ud og købe lysin-tabletter.

”Vi kender ikke bivirkningerne eller de bagvedliggende mekanismer endnu, og menneskets stofskifte er meget mere komplekst end en rottes,” siger han.

”Der er brug for mere forskning i dyremodeller, for vi har ikke afklaret den dominerende mekanisme bag resultatet. Vi fandt tre forskellige mekanismer, men vi ved ikke, om én, to eller kombinationen af alle tre er den afgørende faktor.”

På længere sigt er resultatet særligt interessant for både sundhedsforskere, læger, fysiologer, endokrinologer og ernæringseksperter.

”Det ville være rigtig godt, hvis nyrepatienter kunne opnå resultater ved at ændre diæten,” fastslår Markus Rinschen.

”Vi vil forstå nyre-stofskiftet, og det her er et stort skridt. Det er en ny og overraskende opdagelse, hvis vi kan give patienterne et stof, de allerede har i kroppen, og skabe kliniske resultater,” siger forskeren, som håber, at studiet kan føre til en mere generel forståelse af gavnlige metabolitter.

”Studiet viser, hvor dynamisk og stadig uudforsket vores stofskifte er, og at vi har brug for holistiske tilgange for at forstå det. Kost, stofskiftet, det kardiovaskulære system – mange ting bidrager til udviklingen af nyresygdom.”

Bag om forskningsresultatet

• Studiet er grundforskning – blandt andet ved brug af massespektrometri.
  • Samarbejdspartnere: Gary Siuzdak - Scripps Research, Oleg Palygin - The Medical University of South Carolina, Alexander Staruschenko -  University of South Florida

Lektor Markus Rinschen
Aarhus Universitet, Aarhus Institute of Advanced Studies