Alzheimers gåde ligger måske gemt i mikrogliacellen

Postdoc Kristian Juul-Madsen fra Institut for Biomedicin får 2 mio. kr. af Danmarks Frie Forskningsfond til at zoome ind på en bestemt celletype kaldet mikroglia, hvor en del af Alzheimers-gåden måske ligger gemt.

Kristian Juul-Madsen påbegynder projektet med et ét-årigt ophold på Max-Delbrück Center for Molecular Medicine i Berlin. Herefter fortsætter han projektet ved Institut for Biomedicin i Aarhus. Foto: Simon Byrial Fischel, AU Health

Alzheimers og årsagen til denne sygdom er stadig ukendt. Vi ved, at ophobning af et bestemt protein er én af forklaringerne. I nylige genanalyser af Alzheimers patienter viser det sig, at visse gen- og celletyper også spiller en afgørende rolle. Postdoc Kristian Juul-Madsen har modtaget en international mobilitetsbevilling på 2 mio. kr. af Danmarks Frie Forskningsfond til at undersøge sagen nærmere.

Han vil anvende bevillingen til at forske i gener og celler, som har indflydelse på, hvorvidt vi udvikler Alzheimers. Nylige genanalyser af patienter med Alzheimers viser, at gener, som er særlig udtrykt i mikrogliaceller, udgør en risikofaktor. Mikroglia er hjernens immuncelle og bidrager til at opretholde hjernens normale funktion. Det lader til, at et sæt receptorer på mikrocliaceller påvirker udviklingen af Alzheimers. Receptorerne er derfor Kristian Juul-Madsens omdrejningspunkt i projektet. Til det formål dyrker han modificerede mikrogliaceller ud fra stamceller og indsætter disse i en kunstig hjerne for at belyse, hvilke faktorer inden for neuroinflammation, der har størst betydning for udvikling af Alzheimers.

Postdoc. og ph.d. Kristian Juul-Madsen
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin