14 forskere fra Health får bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond

Forskere fra Institut for Biomedicin og Institut for Klinisk Medicin får tilsammen godt 40 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond. De skal udvikle originale og nybrudsskabende forskningsidéer inden for så forskellige emner som kroniske nyresygdomme, immunforsvaret og forhøjet blodtryk.

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) har netop uddelt bevillinger på i alt 750 mio. kr. til 222 forskere på tværs af landsdele og alle videnskabelige forskningsområder. På Health har disse forskere fået støtte til at løfte deres forskning med udgangspunkt i egne idéer:

• Professor Christian Kanstrup Holm fra Institut for Biomedicin får 2.865.168 kr. til at undersøge en hidtil ukendt sektion af immunforsvaret, der kan bekæmpe de virusinfektioner fx influenza og corona, som hos nogle ikke giver symptomer.

• Lektor Olav Michael Andersen fra Institut for Biomedicin modtager 2.880.000 kr. til et projekt om, hvordan mutationer i SORL1-genet kan forårsage fremkomsten af Alzheimers demens ved fx at hæmme transporten af specifikke proteiner til overfladen af nerveceller.

• Lektor Helle Hasager Damkier fra Institut for Biomedicin får 2.057.813 kr. til at undersøge, hvordan bikarbonat bliver transporteret fra blodet til cerebrospinalvæsken efter en hjerneblødning.

• Klinisk lærestolsprofessor Henrik Toft Sørensen fra Institut for Klinisk Medicin – Klinisk Epidemiologisk Afdeling får 2.788.848 kr. til at belyse sammenhængen mellem blodpropper i ben og lunger og psykisk sygdom.

• Professor Robert A. Fenton fra Institut for Biomedicin modtager 2.879.377 kr. til et projekt, der på molekylært niveau skal øge vores forståelse af kaliums betydning for forhøjet blodtryk.

• Professor Hans Eiskjær fra Institut for Klinisk Medicin får 2.878.848 kr. til projekt om hjertetransplantation fra cirkulationsdøde donorer, hvor målet er at optimere forbehandling, overvågning og opbevaring af donorhjertet under transporten frem til transplantation.

• Professor Rikke Nørregaard fra Institut for Klinisk Medicin modtager 2.852.352 kr. til at undersøge om stimulering eller blokering af specifikke PGE2-receptorer hæmmer fibrose i nyrerne.

• Professor Ole Schmeltz Søgaard fra Institut for Klinisk Medicin får 2.877.985 kr. til at identificere de karakteristika, der gør vores T-celler i stand til at bekæmpe og kontrollere HIV-infektion.

• Adjunkt Antoine de Morree fra Institut for Biomedicin får 1.473.336 kr. til et projekt, hvor han skal studere, hvordan og hvornår muskel-stamcellerne bliver overvældet ved muskelsvindsygdommen Duchenne muskeldystrofi.

• Professor Peter Nejsum fra Institut for Klinisk Medicin får 2.827.728 kr. til at undersøge, hvordan det medfødte immunforsvar reagerer, når det møder parasitisk orm, og i hvor lang tid immuncellerne kan ’huske’ ormen og derved de afledte effekter.

• Professor Peter Nejsum fra Institut for Klinisk Medicin får også 6.187.824 kr. til at undersøge, om man kan bruge ekstracellulære vesikler som ”naturligt” leveringssystem af medicin til specifikke celler og organer i kroppen.

• Lektor Lasse Sommer Kristensen fra Institut for Biomedicin får 2.880.000 kr. til at belyse nogle helt nye grundlæggende molekylære mekanismer i tarmkræft igennem såkaldte cirkulærer RNA-molekyler.

• Professor Thomas Vorup-Jensen fra Institut for Biomedicin får 2.853.219 kr. til at undersøge mulighederne for at identificere betydningsfulde molekylære mekanismer ved sygdomsrelateret proteinfiberdannelse hos patienter med Føllings syndrom (PKU).
  • Klinisk lærestolsprofessor Holger Jon Møller fra Institut for Klinisk Medicin får 2.059.200 kr. til at måle tumorstøttende proteiner i blodet hos blærecancerpatienter for at vurdere sygdommens sværhedsgrad og den rette behandling.
  • Professor Sune Jespersen fra Institut for Klinisk Medicin - CFIN får 6.179.836 kr. til at udvikle en teori og metode til at kortlægge nedbrydningen af myelin og ophobning af jern i neurodegenerative sygdomme ved hjælp af MRI.

Flere af forskerne er desuden tilknyttet Aarhus Universitetshospital.

Artiklen er redigeret d. 6. juni 2023: yderligere to forskere er tilføjet listen.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Danmarks Frie Forskningsfond