Nyhedsbrev 28

Læs nyhedsbrev 28

Nyhedsbrev 28
Foto: J. Rais

Institutmøde den 21. maj med deltagelse af den kommende rektor Brian Bech Nielsen
Der var fint fremmøde og god stemning, da Brian Bech Nielsen besøgte instituttet. Brian Bech Nielsen holdt først et kort oplæg om universitetet, og bagefter var der en livlig diskussion, hvor bl.a. udmeldingerne om den eksterne forskningsfinansiering, den ny bygning, det store institut, og administrationsproblemerne blev diskuteret. Der blev før institutmødet holdt et mindre møde, hvor Brian Bech Nielsen kunne tale med ledergruppen og med institutforum. Også dette møde gik fint, og igen var det administration der blev diskuteret mest.

Ansøgningsfrist 1. juni for støtte til kurser for TAP
Næste frist for ansøgninger om støtte til kurser for TAP er 1. juni. Herefter vil ansøgninger blive behandlet hver anden måned, således som LSU har besluttet. Dvs. at den næste ansøgningsfrist efter 1. juni bliver 1. august. Regler, ansøgningsskema mm.

Næste ansøgningsfrist for støtte til VIP til rejser er 1. september. Se mere om rejser.

Medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
Er nu i gang. Ledergruppen har holdt MUS, og alle de faste VIPer er ved at blive inviterede. Efter sommer vil der blive holdt informationsmøde om MUS for de personer, der selv skal afholde MUS.

Høringsvar vedr. Molekylær Medicin
Instituttet har vedr. molekylær medicin fået Udkast til baggrundsrapport i forbindelse med evalueringen af bachelor- og kandidatuddannelsen i molekylær medicin & Udkast til proces for udvikling af uddannelserne i molekylær medicin i høring. Instituttets undervisningsudvalg har haft mulighed til at bidrag til høringssvaret, som er afsendt af undertegnede. Se høringsvar.

Det danske Diabetes akademi uddeler nye stipendier og professorater
Der er mulighed for delvis finansiering af PhD stipendier (deadline allerede 13. juni), fuld finansiering af postdoc stipendier (deadline i november i år) og professorater. Yderligere oplysninger kan ses på akademiets hjemmeside. Vi fik på Biomedicin et af de første postdoc stipendier (til Janne Lebeck), hvilket annonceres officielt den 6. juni.

Udkast til instituttets retningslinier for forskningsfinansiering – og de afledte udgifter – er rundsendt til alle instituttets faste VIP.
Forslaget går bl.a. ud på at:

• Alle større ansøgninger (over ½ mio) skal forbi institutleder
  • Der udvikles procedurer til forbedring af ansøgninger
  • Budgettet for ansøgninger med 44% overhead er uforandret
  • Budgettet for andre ansøgninger behandles afhængigt af kategorien.

Møder på instituttet det næste semester
Der planlægges det næste halve år to institutmøder (emner bl.a. MUS og opfølgning på den psykiske APV), husmøder og senior VIP møder på de gamle institutter. Der afholdes desuden individuelle møder med undervisningsansvarlige for hvert af fagene. Herudover de ”almindelige” møder i SU, institutforum, forskningsudvalg og undervisningsudvalget.

Arrangement for unge
Akademiet for Talentfulde Unge i Region Midt, der består af ca. 160 af de dygtigste gymnasie-elever, besøgte den 13. maj instituttet. Vi havde arrangeret oplæg om giraffer, donation til videnskaben, og gen-etik, med oplæg fra Emil Toft Brøndum, Peter Holm-Nielsen og undertegnede. Arrangementet gik godt, og de unge gjorde et meget godt indtryk.

Ansøgningsfristen til AIAS Fellowships er fredag den 7. juni
Der uddeles i alt 15 fellowships fordelt på junior-stipendier (postdoc-niveau) og senior-stipendier (lektor- og professorniveau) og chancerne for ansøgningerne fra Health er store, især fra ”tørre” områder. Selv om det fremgår af opslaget, at “AIAS Fellows are expected to be physically situated in AIAS’ buildings on campus (…)”, så er AIAS nu åbne for, at Health-ansøgere kan sidde en betydelig del af deres tid på instituttet/centret. Ansøgere – både AU-ansatte og eksterne ansøgere, som vi vil samarbejde med – kan få hjælp med ansøgningen i Forskningsstøtteenheden. Opslaget fås via: http://aias.au.dk/currentcalls/ og Forskningsstøtteenheden.

For Women in Science Priserne for unge kvindelige forskere kan nu søges
Priserne tildeles lovende kvindelige forskere baseret på deres projektbeskrivelse vurderet af et videnskabeligt bedømmelsesudvalg. Overrækkelse finder sted på Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab i København den 15. januar 2014. Ansøgningsfrist er 16. august 2013.
Mere information kan fås på www.unesco.dk og www.forwomeninscience.dk
Opslag og ansøgningsskema findes på www.royalacademy.dk

Økonomicentret flytter
Økonomicenter Health flytter fredag den 31. maj fra Tandlægeskolen og starter op i nye lokaler mandag den 3. juni. Centrets adresse er herefter: Bygning 1532, Katrinebjergvej 89 F, 2. sal, 8200 Aarhus N. Telefonnumre og mailadresser på økonomicentrets medarbejdere vil være uberørte af flytningen. Fredag den 31. maj og mandag den 3. juni vil økonomimedarbejderne i nogen grad være optaget af flytningen. Alle er stadig velkomne til at komme forbi økonomicentret og drøfte forhold med deres forretningscontroller eller projektøkonom, ligesom centret medarbejdere stadig meget gerne vil komme og holde møde hos os.

Nye kreditkort
Alle, der har et AU-kreditkort, får i midten af juni automatisk sendt et nyt kreditkort hjem til privatadressen. Indtil da kan nuværende kreditkort benyttes som hidtil. Udskiftningen gælder alle MasterCards fra Danske Bank. I begyndelsen af juni får alle medarbejdere, som har et AU-kreditkort, en direkte mail med konkrete informationer om udskiftning af kortet. Udskiftningen sker, fordi staten efter en udbudsrunde har valgt SEB Kort, i stedet for Danske Bank, som ny leverandør af kreditkort for en 5-årig periode. Det nye kreditkort er et Eurocard/MasterCard, som kan bruges de samme steder som de nuværende AU-kreditkort. Afregning af kreditkorttransaktioner sker fortsat via AURUS.

Det var vist det hele.

Oops, an error occurred! Code: 202405190232283fde00f3