Bevilling: Kan mikrobiomterapi stoppe Parkinsons sygdom?

Lektor Marina Romero-Ramos fra Institut for Biomedicin og DANDRITE får 5 mio. kr. fra Novo Nordisk Fondens samarbejdsprogram, så hun sammen med Danmarks Tekniske Universitet kan skabe nye indsigter i sammenhængen mellem Parkinsons sygdom og mikrobiomterapi i tarmen.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Med en Exploratory Interdisciplinary Synergy Program-bevilling i ryggen bygger lektor Marina Romero-Ramos bro mellem fagområder, når hun i samarbejde med professor Morten O. Sommer fra Danmarks Tekniske Universitet skal lede efter nye metoder til at forstå og stoppe udviklingen af Parkinsons sygdom. Deres fælles tilgang starter ved tarmmikrobiomets indflydelse på immunsystemet, som lader til at spille en betydelig rolle for frembruddet og udviklingen af Parkinsons sygdom.

I projektet, som Novo Nordisk Fonden støtter med 5 mio. kr., undersøger forskerne, om det anti-inflammatoriske og neurobeskyttende potentiale, der er ved avanceret mikrobiomterapi, kan stoppe sygdomsudviklingen. Det gør de ved at kombinere viden om syntetisk biologi og mikrobiomforskning fra Morten O. Sommers laboratorium med den dybe forståelse af de immunologiske og neurologiske aspekter af Parkinsons sygdom, som Marina Romero-Ramos’ laboratorium besidder.

Resultaterne fra projektet skal hjælpe med at konsolidere avanceret mikrobiomterapi som en ny tilgang til behandling af Parkinsons sygdom.

Læs mere på DANDRITEs hjemmeside

Lektor Marina Romero-Ramos