Stor udenlandsk interesse for kræftforskning

Forskere fra hele verden kommer til Aarhus Universitet for at få mere at vide om de biomedicinske metoder, postdoc, ph.d., Tomasz K. Wojdacz og lektor, ph.d., Lise Lotte Hansen har udviklet i forhold til at stille en kræftdiagnose tidligere.

Skrevet af: Helle Horskjær Hansen - HE Kommunikation

Resultaterne fra forskningen er gået verden rundt. Og i øjeblikket tikker henvendelser fra udenlandske forskere ind, som gerne vil høre mere om de århusianske erfaringer.

”Flere og flere forskere bruger metoden, som er blevet mere og mere populær. Det kan vi også mærke i laboratoriet, hvor vi i stigende grad bliver brugt som eksperter,” forklarer Tomasz K. Wojdacz.

Den metode, de har udviklet, kigger på de ændringer i genmaterialet, der forårsager kræft. Metoden gør, at man både kan diagnosticere kræft på et tidligt stadie og bane vejen for behandlingsforløb, der retter sig mere specifikt mod den enkelte patient.

God markedsføring

Tomasz K. Wojdacz og hans kollegaer er glade for den store interesse, deres forskning har fået, og de byder gerne udenlandske forskere velkommen.

”Vi har lige haft to studerende fra Polen hos os, og her i efterårssemestret kommer studerende fra Mexico, Iran og Tunesien. De kommer for at lære mere om metoden og tage den viden med hjem,” siger han.

Tomasz K. Wojdacz understreger, at den store opmærksomhed gavner den videre forskning.

”Jo mere omtale af produkterne des bedre. Og at forskere fra hele verden er interesserede i vores produkt, gør det meget nemmere at markedsføre det,”, fortæller han.

Læs mere om Tomasz K. Wojdacz i "Ung forsker får prestigefyldt bevilling"

Lektor Lise Lotte Hansen
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin