Nyhedsbrev nr. 7

Program for institutseminarer indtil jul. / Programme of the Department seminars until the end of the year. For English version please see below

Foto: Colourbox/image-ZN

Kære alle, hermed nyhedsbrev nr. 7 (English version/ZN):

Institutmøder
Siden sidst har vi afholdt institutmøde, hvor vi bl.a. fik præsenteret FACS core-faciliteten (hvis hjemmeside jo er: www.facs.au.dk). Program for institutseminarer indtil jul, som Helle Prætorius, Marina Romero-Ramos, og  Thomas Vorup Jensen har hjulpet med at lave, er nu fastlagt:

8. september kl. 15 i Juridisk Auditorium.  Ekstraordinært seminar i anledning af at Tim Springer fra Harvard bliver AU æresdoktor. Rygtet går, at Tim er en af klodens bedste videnskabsmænd - han har bl.a. ”opfundet”  integrinerne (særlige proteiner, der kan findes på cellers overflader). Tims foredrag her i Aarhus vil omhandle proteinet von Willebrand faktor.

29. september Erik Ilsø Christensen / Kimmo Jensen
13. oktober Anders Lade Nielsen / Mette Kofoed
24. november Anders Nykjær / Karin Lykke-Hartmann
15. december Steen Vang Petersen / Bente Vilsen

Alle møderne, bortset fra det med Tim Springer,  starter kl. 9 med institutmøde, og de finder sted i Bartholins Aud. 1. Ideerne med seminarerne er jo som nævnt tidligere især gensidig orientering om kompetencer, interesser og projekter.

Administration
Vores institut er meget hårdt ramt disse dage, idet vi oveni den faglige omstillingsproces har mistet de fleste af vore administrative medarbejdere, men i løbet af få dage får vi forhåbentligt grønt lys til at ansætte nogle flere administrative personer på instituttet. De 9 personer vi har tilbage (ca. 6 årsværk) gør alt hvad de kan for at løse opgaverne, men det er ikke nemt at nå det hele på et institut med ca. 450 ansatte. Vi har derfor været nødt til at prioritere opgaverne på den måde, at de vigtigste er undervisnings-administration og registreringsopgaver. Desuden forsøger vi at finde ud af, hvem der tager sig af  telefoner, uddeler post etc. For at klare situationen er vi bl.a. i gang med at undersøge muligheder for i en overgangsperiode at ansætte studentermedhjælp og vikarer. Foreløbigt er opgaverne fordelt således:

Lene Sloth: Bartholin omstilling plus økonomi-opgaver.
Anne Flensborg: Bartholin Fællesadm. Økonomi-opgaver. Rejseafregninger (AURUS).
Anette Kudahl: Bartholin. HR relaterende opgaver, AURUS, fraværsregistrering, assisterer i receptionen m.m.
Linda Edge: Bartholin 3 etage farmakologi undervisning og fraværsregistration.
Zitta Nygaard: IMMI og genetik undervis,  diverse opgaver på anatomi, opgaver for TGJ.
Inger Marie Bro: Biokemi plus evt. fysiologi/biofysik.
Lisbet Wellejus Pedersen: Fysiologi/biofysik plus evt. biokemi.
Marianne Rasmussen: MIND centret.
Inge Eggert Jensen: Fysiologi/biofysik (plus evt. biokemi).

Men husk – den fordeling er kun en overgangsordning – når vi får flere administrative medarbejdere, herunder en sekretariatsleder, og får afleveret flere opgaver til de administrative centre, vil opgavefordelingen blive revideret.

Institutnavn og adresser
Vi hedder jo Institut for Biomedicin på dansk - og på engelsk Department of Biomedicine. Og vi har ingen afdelinger. Posten har haft problemer med at komme frem til de rette personer – og man kan derfor skrive en nærmere specificeret adresse (f.eks. Bartholin Bygningen, anatomi etc). Men der har alligevel været problemer. For at gøre det endnu nemmere er det derfor tilrådeligt at man skriver en præcis adresse: Ole Worms Allé 6 hvis det er Fysiologi/Biofysik, Wilhelm Meyers Allé 4 hvis det er Bartholin, Wilhelm Meyers Allé 3 hvis det er Anatomisk eller Ole Worms Allé 3 hvis det er Biokemi.

Den første artikel jeg har set med vores ny navn er netop publiceret her i august: Det er artiklen: Vasopressin-independent targeting of aquaporin-2 by selective E-prostanoid receptor agonists alleviates nephrogenic diabetes insipidus. Olesen ET, Rützler MR, Moeller HB, Praetorius HA, Fenton RA (2011) Proc Natl Acad Sci U S A 108: 12949-54. Gruppen har været hurtige og brugt vores ny navn. Flot artikel iøvrigt – stort tillykke til forfatterne.

Formidling
Det ikke nok at lave god forskning og undervisning – omverdenen skal også kende til det.  Der er nu ved at blive opbygget en større kommunikationsafdeling på Health, og de er klar til at hjælpe med at få historierne ud. Så hvis I har nogle nyheder, der kan fortælles, bedes I sige til – enten direkte til kommunikationsafdelingen (f.eks. journalist Kirsten Olesen) eller I kan kontakte mig – jeg kender en række journalister på forskellige medier.

Udsmykning
Jeg er blevet spurgt om hvorvidt vi kan hjælpe med udsmykning af nye lokaler på Health, f.eks. i Victor Albeck bygningen. Mange af de illustrationer I laver er jo helt fantastiske til formålet. Så hvis I har nogle flotte figurer der kan bruges til udsmykning må I meget gerne sende dem til mig – så kan de blive printet på en god printer i stort format og komme op og hænge. Gerne med en kort beskrivelse af hvad det er man ser, og jeres navn kommer selvfølgelig også på.

Rejseansøgninger fra VIPer
Der har på nogle af de 6 tidligere institutter været afsat midler til og procedurer for støtte til VIPernes kongresrejser. Resten af 2011 fortsætter vi med de allerede lagte budgetter og kendte procedurer. Vi har endnu ikke besluttet, hvordan procedurerne bliver for næste år.

Hjemmeside
Det er rigtigt ærgerligt at vi endnu ikke har vor egen hjemmeside. Der arbejdes centralt fra på dette, og på skabeloner vi skal benytte (de kommer først i oktober), så indtil videre må vi nøjes med vores midlertidig site: internbiomedicin.au.dk

Referater fra forskningsudvalg og institutforum
Når referaterne er klar fra de udvalg vil de hurtigst muligt blive offentliggjort på vores interne midlertidige site. Vi vil også forsøge at nå at offentliggøre mødernes dagsorden - inden møderne.

Julefrokost
Viggo Nielsen tager kontakt til de lokale julefrokostudvalg. Vi satser på en fælles julefrokost i Stakladen fredag den 25. november.

Forsendelse af pakker
Vi har ingen fælles løsning endnu, men måske kan I bruge følgende:

Geodis – Wilson mail: export.kurer@geodiswilsom.com
Anfør i mail:
EAN
Stedkode
Modtageradresse + kontaktperson
Vedlæg proformafaktura (for udland)
Angiv afhentningstidspunkt og afhentningsadresse m. vejnr. – vigtigt, da de kører efter gps. Ring evt. også på: 36998200

I Bartholin Bygningen pakker laboranterne forsendelserne, udfylder papirerne og kontakter det  fragtfirma man ønsker at bruge. Det plejer ikke at give problemer. Brug ikke post Danmark, men f.eks DHL (70207030); Fedex (70233332); TNT Expres (70101180, (Bodil deres fragtmand har nr. 28282950)); UPS (35258080); Jetpost (80200200) eller Geodis Wilson (36998200). Sidstnævnte er lidt dyrere end de andre, men de udfylder til gengæld alle relevante papirer, så brug dem hvis der er tvivl om, hvordan papirerne skal udfyldes. Kina vil iflg. Bente P.  ikke modtage pakker med tøris.

Hvis I er i tvivl om procedurer kan I kontakte Viggo Nielsen.

Thomas G. Jensen
Mobil 2778 2805
Email thomas@humgen.au.dk
Midlertidigt site: http://internbiomedicin.au.dk/

Dear all

Here follows newsletter no 7.

Since the previous newsletter, we have held a Department meeting where we were introduced to the FACS core facility (web: www.facs.au.dk). Programme of the Department seminars until the end of the year, planned with assistance from Helle Prætorius, Marina Romero-Ramos, and Thomas Vorup Jensen, is now defined:

8 September 3 p.m., Juridisk auditorium. Extraordinary seminar on the occasion of Tim Springer from Harvard becomes AU honorary doctorate.  The rumour goes that Tim is one of the world’s best scientists – he “invented” the integrins (specific proteins found on cell surfaces). Tim’s lecture in Aarhus will be about the protein von Willebrand factor.

29. September Erik Ilsø Christensen / Kimmo Jensen
13. October Anders Lade Nielsen / Mette Kofoed
24. November Anders Nykjær / Karin Lykke-Hartmann
15. December Steen Vang Petersen / Bente Vilsen

All meetings, except the one with Tim Springer, start at 9 a.m. – with the Department meeting and take place in the Bartholin auditorium 1. As earlier mentioned, the Department meetings will serve as a means of information on techniques, interests and projects.

Administration
Our Department is very hard hit these days due to the professional change and the fact that we have lost most of our administrative staff. Hopefully, within a few days we will get permission to employ more administrative people at the Department. The 9 persons we have left (about 6 full time employees) do everything they can to solve the tasks, but it’s not easy to achieve everything with a Department counting approximately 450 employees. Therefore, we have been forced to prioritize the tasks in the way that focus will be on educational administration and registration tasks. Furthermore, we try to find out who takes care of telephones, who distributes mail, etc. To cope with the situation we are investigating the possibilities of hiring student assistants and temporary workers. As for now, the tasks are divided as follows:

Lene Sloth: The Bartholin switchboard plus economy tasks.
Anne Flensborg: The Bartholin common Administration, economy tasks, travel expense accounts (AURUS).
Anette Kudahl: Bartholin. HR related tasks, AURUS, registration of absence, assisting at the reception, etc.
Linda Edge: Bartholin 3rd floor pharmacology teaching and registration of absence.
Zitta Nygaard: IMMI and Genetics teaching, various tasks at Anatomy, assisting TGJ.
Inger Marie Bro: Biochemistry (and may be Physiology/Biophysics).
Lisbet Wellejus Pedersen: Physiology/Biophysics (and may be Biochemistry).
Marianne Rasmussen: Mind Centre.
Inge Eggert Jensen: Physiology/Biophysics (and may be Biochemistry).

Please keep in mind that the allocation of tasks is only for a short period.  As soon as we get more administrative staff, including the head of the secretariat, and have delivered more tasks to the administrative centers, the allocation of tasks will be revised.

Department Name and Address
Our name is the Department of Biomedicine, and there are no branches.  The postman has had trouble finding the right persons. Adding a more specific address (e.g. The Bartholin Building, Anatomy etc.) does not solve the problems completely. To make it even easier it s advisable to write an exact address: Ole Worms Allé 6 (for Physiology/Biophysics), Wilhelm Meyers Allé 4 (for The Bartholin Building), Wilhelm Meyers Allé 3 (for Anatomy), Ole Worms Allé 3 (for Biochemistry).

A new article with our new name is just out here in August. The article is: Vasopressin-independent targeting of aquaporin-2 by selective E-prostanoid receptor agonists alleviates nephrogenic diabetes insipidus. Olesen ET, Rützler MR, Moeller HB, Praetorius HA, Fenton RA (2011) Proc Natl Acad Sci U S A 108: 12949-54. Great article by the way – congratulations to the authors.

Knowledge Exchange
It’s not enough to produce good research and teaching – the outside world must also know about it. An expanded department of communication at Health is now being built up, and they are ready to help get the stories out. So, if you have some news that can be told, please contact either the communications department (e.g. journalist Kirsten Olesen) or me – I know a number of journalists in various media.

Art
I’ve been asked if we can help decorate the new premises of Health, for example the Victor Albeck Building. Many of the illustrations you make are perfect for this purpose. So, if you have some nice illustrations fit for decoration, please send them to me. Then they will be printed in high quality and format. Please also include a brief description. Your name will, of course, appear on the poster.

Applications from VIP for travel support
At some of the 6 former departments resources have been set aside for travel support in connections with large meetings and symposia. In 2011 we continue the already submitted budget and known procedures. We haven’t yet decided how the procedures will be for the next year.

Website
It really is a shame that we don’t yet have our own site. The people in charge are working hard and on the templates we are to use (not ready until October). So for now we must use our temporary site: http://internbiomedicin.au.dk

Minutes from the research committee and the Department Forum
As soon as the minutes are available, they will be published on our internal, temporary site. We will also try to publish the agenda before the meetings.             

Christmas Party
Viggo Nielsen will contact the local Christmas party committees. We go for a joint Christmas party at the Stakladen on Friday 25 November.

Dispatch of parcels/packages
We have no common solution yet, but the following may be of use:

Geodis-Wilson mail: export.kurer@geodiswilson.com
Indicate in mail:
EAN
Location code
Address of recipient + contact
Attach proforma invoice (for international)
Enter pickup time and pickup location, include exact address and number of street - important as they go by gps.
Tel (if necessary): 3699 8200

In The Bartholin building technicians normally take care of dispatch and shipment, they fill in forms and contact the freight company you want to use. Usually no problems occur. Do not use post Danmark. Instead contact for example DHL (tel: 70207030), FEDEX (70233332), TNT Express (70101180, 28282850 local ), UPS (35258080), Jetpost (80200200) or Geodis Wilson (see above).  The latter is slightly more expensive than the other firms – but they do all the paper work. So use this firm if there is any doubt about papers. China does not receive packages with dry ice.

If you are in doubt, please contact Viggo Nielsen.

Thomas G. Jensen
Mobile: 2778 2805
Mail: Thomas@humgen.au.dk
Temporary site: http://internbiomedicin.au.dk

Oops, an error occurred! Code: 20240519030306723e4a59