Nyhedsbrev 39

Kære alle,
Hermed sidst nyt

Ny vice-institutleder på instituttet
Ole Bækgaard er udpeget som viceinstitutleder med særligt ansvar for undervisning, hvilket bl.a. indbefatter at han er formand for instituttets tværgående undervisningsudvalg. Tak til Ole Sonne for den store indsats han har lagt i arbejdet som formand og som del af instituttets ledergruppe.

Rektor kommer på besøg
Det sker den 22. maj kl. 13 i Bartholin-auditoriet.

Ansøgning om støtte til rejser og kurser
Instituttet støtter fortsat rejser og kurser. Næste ansøgningsfrister for støtte til kursus-, studie- og kongresrejser (VIP) er 1. juni for rejser der påbegyndes i perioden 1. juli til 31. december, idet der er indført en tredje årlig ansøgningsfrist. Næste ansøgningsfrist for kurser (TAP) er ligeledes 1. juni. Informationen på medarbejdersiden og ansøgningsskemaerne opdateres netop nu. Spørgsmål kan rettes til annimh@mikrobiologi.au.dk.

1. maj
På anmodning kan medarbejdere på Institut for Biomedicin holde fri den 1. maj, hvis arbejdet tillader det. Frihed den 1. maj aftales med nærmeste leder.

Professor Søren Nielsen stopper på AU
Professor Søren Nielsen har med virkning fra den 31. maj 2014 opsagt sin stilling som professor på Institut for Biomedicin. Vi ønsker Søren held og lykke med hans fremtidige opgaver.

Nye støttemuligheder fra Novo-nordisk fonden

1. NTERDISCIPLINÆR SYNERGI. 2-4 forskningsgrupper fra enhver videnskabelig eller teknisk disciplin skal sammen løse et forskningsspørgsmål indenfor biomedicin og bioteknologi.?Projektet skal være interdisciplinært med fokus på stimulering af synergi mellem forskningsgrupperne. Der gives op til DKK 15 millioner til et 3-årigt projekt. Deadline 6. juni.
  2. DIABETES. Fokus for 2014 er: Forebyggelse af diabetes?og Akutte og sene diabeteskomplikationer. Programmet giver 2-4 forskningsgrupper indenfor biomedicin mulighed for at etablere mindre, interagerende enheder med en fælles mission og vision. Gruppernes ekspertise, videnskabelige disciplin og lokalitet er ikke afgrænset, så længe hovedansøger og værtsinstitution er forankret i Danmark. Der gives op til DKK 60 millioner til et 6-årigt projekt. Deadline: 10. juni.

Rumforskning
Daniela Grimm og kolleger har celler med i den internationale rumstation ISS. Se nærmere.
Forberedelserne og opsendelsen kan følges på bloggen Cells in space.

Margrethe Møller Fonden
”Margrethe Møller Foundation ( http://www.mmfonden.au.dk)  is now open for application by younger scientists with a deadline of May 5th 2014 for the period July 2014 – July 2015. It is possible to apply up to 5,000kr for participation in scientific meetings or shorter stays at research institutions outside Denmark. The topic must be membrane transport proteins or transport across cellular membranes. The application should contain CV, project description, publication list and should be addressed to advokat Carsten Jensen, SCS-Huset, Østergrave 4, 8900 Randers  and sent either as a hard copy or by e-mail to:  cj@louadvokatfirma.dk ”.

Morten Nielsen fik 6 mio kr fra Lundbeckfonden til forskning i blod-hjerne barrieren
Se omtalen.
Tilllykke til Morten.

Flot artikel i PNAS
Anna Lindeløv Vestergaard, Stine Mikkelsen, Bente Vilsen og Jens Peter Andersen her fra instituttet har lavet artiklen: Critical roles of isoleucine-364 and adjacent residues in a hydrophobic gate control of phospholipid transport by the mammalian P4-ATPase ATP8A2. Vestergaard AL, Coleman JA, Lemmin T, Mikkelsen SA, Molday LL, Vilsen B, Molday RS, Dal Peraro M, Andersen JP. Proc Natl Acad Sci U S A. 2014; 111: E1334-43. Tillykke til forfatterne.

Støtte til internationalisering af PhD uddannelsen
Der kan søges støtte til: 1) Rekruttering af internationale forskertalenter til ph.d.-studier på AU (1-3 måneders ophold); og 2) Ophold på AU for ph.d.-studerende indskrevet ved udenlandsk universitet (3-6 måneders ophold). Ansøgningsfrist er den 19. maj 2014, og ansøger er den internationale studerendes kontakt/medvejleder på Health. For flere oplysninger kontakt Lise Wogensen Bach / Tanja Hansen. Støttemulighederne annonceres også på ph.d.-skolens hjemmeside og Healths’ medarbejderside.

Oops, an error occurred! Code: 202405052336038992b992