Nyhedsbrev 32

Læs om Bartholin-lageret, problemer med frysere, økonomi m.m.

Kære alle

Hermed lidt forsinket nyhedsbrev. Husk næste Institutmøde 14/11 kl. 9-10 i Bartholin-auditoriet.

Lageret i Bartholin bygningen
Som mange ved ligger lageret i Bartholin bygningen inde med mange almindelige kontorartikler og laboratorieforbrugsvarer. Lageret er åbent: 11.30-12.00 og 13.00-13.30. Det er en god ide selv at besøge lageret for at se hvad det indeholder, og ellers kan den ansvarlige Ole Frandsen kontaktes på tlf 2899 2540 eller på e-mail of@microbiology.au.dk. Lageret kan i mange tilfælde levere på adressen, og der er også mulighed for at bestille fra leverandører med levering decentralt.

Alarmer på køleskabe og frysere
Flere på instituttet har indenfor kort tid oplevet at indhold af frysere og køleskabe er blevet ødelagt feks grundet fejl i hvidevarerne, relæer der er slået fra, eller at man simpelthen ikke har fået lukket dørene ordentligt. Instituttet vil derfor opfordre til, at alle træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre materialer mv herunder overvejer at få installeret alarmer. Instituttet har mange steder installeret modtagere til log2web systemet og vil gerne være behjælpelig med yderligere. Den enkelte bruger betaler følere til sine hvidevarer og evt. abonnement til tjenesten. Alarmer går direkte til brugeren. Kontakt Viggo Nielsen for yderligere info og hjælp. Det skal understreges, at instituttet ikke kan erstatte ødelagt indhold af frysere/køleskabe.

Bestilling af reparationer af fællesapparatur
Bestilling af eksterne reparatører, der skal betales af instituttet, skal gå gennem instituttets håndværkere, således at mulighederne for at bruge instituttets egne medarbejdere til opgaverne udnyttes bedst muligt. Hvis man selv bestiller eksterne firmaer til opgaver er hovedreglen at man selv betaler, selvom apparaturet er fælles.

Husk at årsskiftet nærmer sig og dermed deadline for at bruge bevilgede penge på delregnskab 1 herunder annuum
Hvis man skal nå og bestille, modtage og betale varer af annuum og andre 2013-midler, så er det nok nu, at man skal i gang. Kun ved helt ekstraordinære forhold kan et ikke forbrugt beløb fra 2013, blive stillet til rådighed i 2014, da instituttet ikke må overføre penge mellem årene. Huske også at få brugt de fondsmidler, der er tidsbegrænset til 2013.

Forespørgsel om ulønnet praktik fra uddannet cand.scient indenfor biologi-bioteknologi
Instituttet har fået en henvendelse ang. en 8 ugers praktik hos os til en uddannet cand.scient indenfor biologi-bioteknologi. Vedkommende har nogle fysiske begrænsninger, som ønskes afprøvet i en praktik hos os på deltid. Kontakt Thomas Corydon hvis I kan tilbyde en praktikplads.

Gode ideer på instituttet
Forskningsfonden har uddelt midler til pilotcentre og projektstøtte (IDEAS programmet). Instituttet har igen i år klaret sig flot (vi fik 4 ud af de i alt 32 bevillinger, der blev givet til hele universitetet). Herfra har følgende opnået støtte:

Piotcenter:

• Marina Romero-Ramos: The Neuroimmunological process in Parkinson’s Disease: Centre for Neurogenerative Inflammation Prevention (NEURODIN).

Projektstøtte:

• Mette Madsen: Megalin-targeted inhibition of malignant melanoma cell proliferation
  • Rikke Nielsen: Laptm5 – a new immune modulator in the proximal tubule during chronic kidney disease?
  • Steffen Thiel: Immunological regulator of developmental processes?

Tillykke til modtagerne.

Flot artikel fra instituttet
Martin Roelsgaard, Rasmus Bak, Annika Andersen, Søren Jensen, Anders Laustsen, Kathrine Hansen, Jacob Giehm Mikkelsen, Trine Mogensen og Søren Paludan fra instituttet har lavet artiklen:

IFI16 senses DNA forms of the lentiviral replication cycle and controls HIV-1 replication. Jakobsen MR, Bak RO, Andersen A, Berg RK, Jensen SB, Tengchuan J, Laustsen A, Hansen K, Ostergaard L, Fitzgerald KA, Xiao TS, Mikkelsen JG, Mogensen TH, Paludan SR. Proc Natl Acad Sci U S A. 2013 Oct 23. [Epub ahead of print].

Stort tillykke til forfatterne.

Mulig ændring af kaffestuen på 6. etage i Bartholin Bygningen
Det er stadig muligt at melde sig til “Kaffestue-udvalget i BB”, der skal se om kaffestuen kan indrettes bedre. Interesserede kan henvende sig til Thomas Corydon.

Underskrift på ansøgninger til Forskningsrådene lige før deadline
Det letteste for mig er at Anni Mandrup Høeg kontaktes (annimh@mikrobiologi.au.dk), alternativt er det muligt at kontakte undertegnede direkte.

Thomas G. Jensen
thomas@hum-gen.au.dk