Nyhedsbrev 29

Læs nyhedsbrev 29

Foto: J. Rais

Kære alle, 

Hermed sidste nyhedsbrev inden sommeren. Jeg selv er væk i de 3 midterste uger af juli (8.-26. juli), men i hele perioden er Anni på kontoret, klar til at tage sig af evt. forespørgsler og henvendelser til ledergruppen. Planen er at jeg skal et par uger til Sydengland på telt- og cykeltur. Hermed sidste nyt:

Byggeri
Vores ”store” byggeprojekt (nybyg plus renovering) skal behandles på næste bestyrelsesmøde til september, og hvis det går igennem der er tidsplanen at den ny bygning er færdig i slutningen af 2016, og at renoveringsprojekterne er færdige juni 2018.

Udvidelse af dissektionsfaciliteterne
Der er nu grønt lys for at starte på at udvide og modernisere dissektionsfaciliteterne på anatomi, bl.a. for at kunne udvide aktiviteterne med efter- og videreuddannelse. Det byggeprojekt, der har et samlet budget på ca. 35 mio. kr., er planlagt at starte i 2014 og skal være helt afsluttet i efteråret 2015.

Opfølgning på den psykiske APV 
Instituttets APV-gruppe har sat særlig fokus på tre områder: Mobning, stress og usikkerhed om fremtiden. De sidste to områder gælder især VIPer – både løst og fast ansatte. I forhold til mobning planlægges en målrettet indsats hvor tallene viser at der er en særlig stor forekomst. Herudover planlægges at inkludere i intromaterialet til nye medarbejdere, hvordan man forventes at omgås hinanden på vores arbejdsplads. I MUS-samtalerne søges kausalsammenhængene bag stress og usikkerhed ift. fremtiden klarlagt ved ekstra spørgsmål, for herefter at lave målrettede indsatser mod de bagvedliggende årsager. APV-gruppen har over for fakultetets APV-gruppe endvidere påpeget, at der er problemer, som ikke kan løses på institutniveau, men som må løses højere oppe i organisationen. Det gælder især de problemer, der rapporteres ved de administrative forandringer og den faglige omstillingsproces. Opfølgning på den psykiske APV vil blive drøftet på førstkommende Institutmøde efter ferien.

Opfølgning på den fysiske APV 
Mange af de beskrevne problemer er løst på lokalt plan af arbejdsmiljøgrupperne. Andre problemer, som f.eks. træk, dårlig solafskærmning og uhensigtsmæssige indretninger, som ikke kan løses på en ordentlig måde på nuværende tidspunkt, er taget med i byggegruppernes krav til byggeprojektet. Som følge af lugtproblemer i bygning 1180-1182 er der igangsat et større arbejde med at lokalisere og udbedre lækagerne. Forløbet koordineres af bygningsdriften. I dyrestalden i Bartholin bygningen, hvor dyrepasserne har problemer med at håndtere tunge affaldscontainere, installeres i uge 28 et nyt system til udsugning af brugt strøelse og nye letvægtscontainere. ”Job og krop” temadagene har været succesrige, idet der efterfølgende i flere af  bygningerne er indført faste tidspunkter til elastikøvelser.

Introduktion til nye medarbejdere
En arbejdsgruppe under instituttets SU har udarbejdet informationsmateriale til nye medarbejdere. Se materialet her.

Arbejdsgruppen fortsætter nu med et egentligt introduktionsprogram til nye medarbejdere.

Netværk for nye fastansatte lektorer/adjunkter på instituttet
Vi har haft det første møde i netværket, der tæller 15 medarbejdere. Emnerne var bl.a. forskningslederkurser, muligheder for mentorordninger og forventningsafstemning. Det blev besluttet at fortsætte en møderække.

Hjælp fra sekretariatet
Der er stadig problemer med at finde frem til de rigtige personer i de administrative centre, når der er spørgsmål eller sager der skal behandles. Vi vil gerne opfordre til, at man som første stop kontakter de lokale sekretariater. De vil i mange tilfælde enten selv kunne ekspedere en sag videre til rette sted, eller henvise til den rigtige person med det samme.

IT support
Det har ofte været besværligt at få fat i den rigtige support ved problemer i undervisningslokalerne. Tidligere har supporten været delt mellem Teknisk afdeling og AU-IT. Som noget nyt vil supporten fra semesterstart være samlet hos AU-IT, og der vil kun være ét nummer man skal ringe til ved problemer. Fra semesterstarten vil der blive skiltet med den nye ordning og supportnummeret i alle de undervisningslokaler, som er omfattet af ordningen.

Møde med HR og økonomi
Vi har fra instituttets side påpeget en række fortsatte administrative problemer især med HR og økonomi, og som en direkte følge heraf er der arrangeret et særligt møde med vice-direktørerne for de 2 områder (Louise Gade og Søren Trangbæk) den 2. juli. Fra instituttet deltager Anni Mandrup, Morten Pless og undertegnede.

Udkast til instituttets retningslinjer for forskningsfinansiering – og de afledte udgifter
Udkastet har været i høring hos alle instituttets faste VIPer. Baggrunden er, at der er en kraftig vækst i tilgangen af eksterne projektmidler, hvorimod prognosen viser at de faste midler forbliver nogenlunde uændrede. Dette kan på sigt være problematisk, idet de eksterne projekter kan give øgede udgifter for universitetet/institutterne. Fakultetet har pålagt institutlederne at udarbejde en implementeringsplan, der skal sikre reel udgiftsdækning og kvalitetssikring af afsendte fondsansøgninger. Målet er altså at gå efter (øgede) eksterne midler og samtidigt sikre, at fondene bidrager til den daglige drift. Udkastet er nu blevet drøftet i instituttets forskellige fora, og der er modtaget en lang række relevante kommentarer og høringssvar, som indgår i det videre arbejde med at revidere udkastet. Kommentarerne har især gået på hvorvidt forslaget om at institutlederen skal godkende ansøgningerne kan gennemføres, uden at det skader forskningen og forskningsfriheden, og hvorvidt det er rimeligt, at projektmidler flyttes fra den konkrete forskningsaktivitet til instituttets faste driftsomkostninger. I den kommende tid vil retningslinjerne blive revideret og koordineret med andre institutter på AU.

Status for MUS samtaler
Der afvikles frem til udgangen af august MUS-samtaler med fastansatte VIP, så de selv har været til MUS-samtale, inden de kan afholde med egne medarbejdere. I september forberedes MUS for øvrige ansatte. Der vil bl.a. blive orientering om MUS for alle på Institutmøde og der vil blive et tilbud om et kort kursus for de ledere, der skal i gang med at afholde MUS.

Nyt fra Grundforskningsfonden
Der er frist for indsendelse af interessetilkendegivelser om støtte til nye centre den 25. november 2013. Læs mere på www.dg.dk.

Orienteringsmøde med Novo Nordisk Fondens læge- og naturvidenskabelige komite
Repræsentanter fra komiteen har tilbudt at orientere om fondens uddelinger og besvare spørgsmål fra fremtidige ansøgere. Der planlægges orienteringsmøde i Aarhus mandag den 2. september kl. 15.00. Nærmere information følger.  

Nyt fra Institutforum
Institutforum har holdt sit andet ordinære møde, og referat vil blive offentliggjort hurtigst muligt på instituttets interne hjemmeside. Bemærk at alle instituttets medarbejdere kan henvende sig til Institutforums medlemmer og få taget emner op på møderne.

Ha' en god sommer! 

Det næste år  - instituttets 3. år - bliver garanteret også spændende.

Thomas

 

Oops, an error occurred! Code: 202405190348296380ebc6