Nyhedsbrev 27

Læs nyhedsbrev 27.

Nyhedsbrev 27
Foto: J. Rais

Institutmøde med den kommende rektor Brian Bech Nielsen tirsdag den 21. maj
Brian Bech Nielsen er på rundtur til alle institutterne på AU, og han kommer til Biomedicin den 21. maj. Planen er, at han først møder institutforum og ledergruppen (ca kl. 8-8.45), og at han derefter medvirker til institutmøde ca. kl. 8.45 - 9.30, hvor der er lejlighed til at stille ham spørgsmål. Institutmødet foregår i Auditorium 1 i Bartholin bygningen, og efterfølgende vil vi holde et kort ”almindeligt” institutmøde. I vil høre nærmere, når vi får planlagt møderne mere detaljeret.

Vi har som en følge af dette arrangement valgt at aflyse institutmødet, der var planlagt til den 2. maj kl. 8.30.

Medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
Der holdes i 2013 MUS for alle ansatte på instituttet. Vores lokale samarbejdsudvalg har sagt OK til planen, der indebærer at alle faste VIP og personaleledere inviteres til samtale i maj, juni og august, og at øvrige medarbejdere efterfølgende holder samtalen med deres nærmeste leder. Læs om MUS på AU. 

Instituttets økonomi
Som nævnt i sidste nyhedsbrev var det samlede økonomiske resultat for instituttet i 2012 bedre end forventet, idet vi reelt kom ud med et beskedent underskud på knapt 1 mio. kr. (når der korrigeres for ekstraordinære anlægsinvesteringer, der gjorde underskuddet mindre). Det bedre resultat end forventet skyldtes især mindre driftsudgifter i det sidste kvartal.

Kvartalsregnskabet for de første 3 måneder af 2013 viser desværre et større underskud end budgetteret, idet vi både har haft større lønudgifter og større driftsudgifter end planlagt. Baseret på kvartalsregnskabet er det bedste bud på en prognose for hele 2013 et underskud på nogle få mio. kr. (hvor mange er svært at sige præcist), hvilket skal ses i sammenhæng med instituttets indtægter, der er på knapt 200 mio. kr. for hele året. Kvartalsregnskabet betyder, at vi fortsat er nødt til at udvise økonomisk tilbageholdenhed på instituttet.

Der er samtidig en vækst i fondsmidler (det der fremgår af instituttets delregnskab 4). I 2011 fik instituttet 88,1 mio. kr. i eksterne tilskud. I 2012 var tallet 100,7 mio. (en stigning på 14%), og baseret på det første kvartal og indkomne tilsagn er det bedste bud for hele 2013 på 114 mio. (en stigning på 13%). Kvartalsregnskabet for 2013 viser ligeledes flere eksterne midler: Der var eksterne tilskud på 22,9 mio. kr. i det første kvartal af 2013 i forhold til 19,5 mio. kr. i første kvartal af 2012 (en stigning på 17%).

1. maj
På anmodning kan medarbejdere på Institut for Biomedicin holde fri den 1. maj, hvis arbejdet tillader det. Frihed på 1. maj aftales med nærmeste leder.

Analyse af instituttets indkøb
Vores administrationschef Steen Harrit har fået gennemgået alle instituttets indkøb i 2012. Indkøbene fordeler sig på ca. 14.000 fakturaer af en gennemsnitsstørrelse på ca. 3.000 kr, og det er beregnet at AUs samlede administrationsudgifter per faktura er 500-1000 kr. Analysen viser, at der i de fleste tilfælde IKKE er lovpligtige aftaler med leverandørerne (stort set alt skal i udbud), og at en stor del (ca. 100 personer) af instituttets ansatte køber ind (de fleste sjældent). Konklusionen på analysen er, at der er mulighed for effektivisering og besparelser. En mulighed kunne være at udbrede den model, der praktiseres i Bartholin bygningen, hvor en person (Ole Frandsen) står for indkøb af de mest almindelige forbrugsvarer og et lokalt lager. I hører nærmere.

Forsinkelse af byggeprojekterne
Som nævnt i mail udsendt til alle på instituttet er der er en mindre forsinkelse af byggeprojekterne (nybyg plus renovering) sådan at den ny bygning nok står klar i efteråret 2016, og at renoveringen først kan starte efterfølgende. Forsinkelsen skyldes især usikkerhed om ventilationen – hvorvidt der er tilstrækkelig kapacitet og fleksibilitet, og nervøsitet for om budgettet kan holde. Projektgruppen (Cubo og ingeniører) er i gang med at udforme en bedre beskrivelse af projektet, og der er blevet tilknyttet en bygherrerådgiver (COWI Consult).

Forskningslederkurser
Der er givet strategimidler, som gør det muligt, at instituttet kan indstille 4 personer til forskningslederkurserne, der er beskrevet her.

Kurserne koster normalt kr. 36.000 kr. per person. En kort ansøgning (uden skema) om at komme på kursus sendes til Anni Mandrup Høeg inden 1. juni.

Gratis halvdags lederkurser
AUs kompetenceenhed har i samarbejde med forskningsstøtteenheden udviklet et halvdags kursus i ledelse af medarbejdere, hvis projekter er eksternt finansieret. Kurset giver deltagerne en introduktion til strategisk ledelse i forhold til ekstern finansiering. Hvis du vil vide mere om kurset kan du læse mere her?.

Kunstige organer i DR2 Morgen
Som Morten Pless nævnte i en mail til alle skulle jeg have medvirket i en TV udsendelse på DR2 den 3. april. Indslaget blev imidlertid udskudt til den 12. april.

Rapport fra Sverige om forskningskvalitet
En rapport fra det svenske KUNGL. VETENSKAPSAKADEMIEN, udarbejdet af  Gunnar Öquist og Mats Benner, har ved hjælp af bibliometri sammenlignet forskningen i en række lande. Rapporten indeholder mange rosende ord om udviklingen i dansk forskning de sidste 20 år, f.eks. står der i afsnittet med overskriften: Danish miracle?: Over the past two decades, Denmark has made a commitment to boosting resources, adopting new modes of operation and providing dedicated support for renewal, international recruitments, structural change in the university system, resource concentration and career opportunities for younger scholars. Clearly, the policy has paid off and contributed to propelling Danish research from a modest performance into a globally leading position. Se rapporten.

Ferie
Sekretariatet er ved at afslutte det nuværende ferieår, som udløber d. 30. april. Det har vist sig, at der er mange, som her ved ferieårets udløb har restferie stående i fraværssystemet. Det kan skyldes, at man ikke har fået indberettet hele sin ferie, eller at der er ferie, som ikke er blevet afholdt. Der vil i næste uge komme mere information ud om proceduren for afslutningen af ferieåret. Af hensyn til trivslen er det vigtigt, at man får afholdt sin ferie. Derfor har vi diskuteret planlægningen af det kommende ferieår i det lokale samarbejdsudvalg, og der var her opbakning til, at instituttet varsler ferieafholdelse for samtlige medarbejdere i det kommende ferieår. Man har naturligvis fortsat mulighed for selv, i samarbejde med sin leder og nærmeste kolleger, at planlægge hvornår det er bedst og mest praktisk at afholde sin ferie ved at henvende sig til det lokale sekretariat. Det nye er, at du fremover ved ændringer af ferie skal angive hvornår, du ønsker at afholde ferien i stedet. Der kommer mere information om det kommende ferieår ud i næste uge.

Fund af fissilt materiale
Der er under oprydning på et af Aarhus Universitets institutter fundet noget fissilt materiale (uran-trioxid). Fissilt materiale som uran, plutonium og thorium, er underlagt Safeguards restriktioner – og skal registreres ved de internationale myndigheder IAEA og Euratom (The European Atomic Energy Community). Det fundne materiale var ikke registreret, og alle institutter bliver nu spurgt, om der kan forefindes lignende materialer på andre institutter ved Aarhus Universitet. Hvis du har viden om at der står noget fissilt materiale, som bruges, eller som har været brugt engang, er det vigtigt at give besked til Birgitte Lüttge senest d. 3. maj, så det kan blive rapporteret til AU. 

Mh Thomas

 

Oops, an error occurred! Code: 20240519090448032ccb76