iSEQ slår dørene op til åbningsceremoni

Aarhus Universitets Center for Integrative Sequencing (iSEQ) inviterer til åbning for alle interesserede. En åbning, der blandt andet bliver markeret med en tiltrædelsesforelæsning fra Wang Jun, professor og direktør for Beijing Genomics Institute (BGI).

Fredag den 7. december 2012 byder iSEQ indenfor til en officiel åbning af centret. iSEQ, som er et af Aarhus Universitets fem interdisciplinære centre, blev søsat i sommers. Centret er forankret på Health og ledet af professor Anders Børglum.

Tekst: Helle Horskjær Hansen, HE Kommunikation.

Programmet for dagen byder på taler fra fire internationale topforskere, herunder en tiltrædelsesforelæsning af professor Wang Jun, som er adjungeret professor ved Aarhus Universitet og professor ved og direktør for Beijing Genomics Institute.

Dagen vil desuden give et indblik i centrets måde at anvende og integrere nye teknologier for sekventering på. Teknologier, som skal skabe en bedre forståelse af de komplekse molekylære systemer, der styrer biologiske funktioner og påvirker udviklingen af sygdomme.

iSEQ har internationale ambitioner

Oplæggene på dagen vil primært komme fra internationale samarbejdspartnere for iSEQ. Talerne vil blandt andet tage udgangspunkt i nogle af de tværfaglige studier, som skal gennemføres i iSEQ-regi. Studier, der integrerer biologiske systemer med forskellige metoder for sekventering inden for systembiologien, den funktionelle genomforskning og forskning i menneskelige sygdomme, primært cancer og neuropsykiatriske lidelser.

Centret har samlet forskere fra tre af hovedområderne på Aarhus Universitet, og derudover trækker iSEQ på et internationalt netværk af førende forskere. Forventningen er, at iSEQ inden for en kort årrække skal kunne markere sig blandt de internationalt førende på området.

iSEQ bygger i høj grad på tæt samarbejde med Beijing Genomics Institute (BGI), core-center for sekventering ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitetshospital i Skejby og den nationale supercomputer- og bioinformatikplatform ”Genome Denmark”. Sidstnævnte er under etablering ved Aarhus Universitet i samarbejde med førende danske universiteter og en række virksomheder, herunder BGI-Europe.

Læs mere om iSEQ i artiklen: Nyt interdisciplinært forskningscenter på Health.

iSEQs åbningsceremoni

Hvornår: Fredag den 7. december fra 10.00 til 14.00.
Hvor: Merete Barker Auditoriet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C.
Alle er velkomne.
Læs invitationen.

Leder af iSEQ og professor Anders Børglum,
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin
Direkte telefon: 8716 7768
anders@hum-gen.au.dk

Projektkoordinator Anne Hedemand,
Aarhus Universitet, iSEQ
Direkte telefon: 8716 8447
anneh@hum-gen.au.dk

Fakta om iSEQ

iSEQ er sammensat af forskere fra tre af Aarhus Universitets fire hovedområder:

Health:
Leder, professor Anders Børglum, Institut for Biomedicin og Center for Psykiatrisk Forskning.
Professor Torben Ørntoft, Institut for Klinisk Medicin.
Professor Wang Jun, Institut for Biomedicin og BGI.

Science and Technology:
Professor Mikkel H. Schierup, Center for Bioinformatik.
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi.
Professor Jørgen Kjems, Institut for Molekylærbiologi.

Business and Social Sciences:
Professor Preben Bo Mortensen, Center for Registerforskning.

Oops, an error occurred! Code: 20240519004708ea738d7f