Nyhedsbrev nr. 1

Som I sikkert ved er jeg blevet den ny institutleder for Biomedicin, og jeg starter i dag./As you probably know I’m the new Head of the Department of Biomedicine. Today is my first day on the job.

Kære alle (English version please see below/ZN)

Som I sikkert ved er jeg blevet den ny institutleder for Biomedicin, og jeg starter i dag. Selvom det er ”træls” at forlade det job jeg kommer fra (professor på Human Genetik) er jeg enormt glad for at jeg har fået chancen.

Jeg glæder mig til tiden fremover – af mange grunde, men ikke mindst fordi der er rig mulighed for at interagere med en masse dygtige mennesker (vi er jo ca. 450 på instituttet).

Jeg har i min ansøgning lagt stor vægt på forskningsfrihed, åben og synlig ledelse, og at alle får ”ejerskab”. Det er jo fine ord der forpligter. Samtidig har jeg stor sympati for, og er imponeret over, de modige forandringsprocesser der er sat i gang fra bestyrelsen, rektor og dekanerne. Jeg kan jo ikke love at der ikke kommer til at ske forandringer fremover – nærmest tværtimod – men det vil ske så gennemtænkt og ordentligt som muligt – netop for at vi skal se om vi kan blive endnu bedre.

Helt præcis hvad der kommer til at ske fremover, og hvordan instituttets understruktur bliver, er ikke besluttet endnu. Men der er masser af ideer. Og jeg vil gøre hvad jeg kan for at inddrage jer mest muligt i diskussionerne.

De kommende dage vil jeg tage rundt og hilse på. Jeg vil holde møder med dekanen og de ”gamle” institutledere, der i en overgangsperiode vil fortsætte sammen med mig. Og som en del af den administrative forandringsproces skal der opbygges et institutsekretariat med en ny sekretariatschef. Det sker forhåbentligt inden sommer.

Hvor jeg selv skal have kontor er ikke besluttet, men det bliver nok ikke i Bartholin bygningen, som jeg jo kommer fra, og, synes jeg selv, kender ret godt. Forhåbentligt kan jeg finde et velplaceret sted, hvor jeg også kan være i nærheden af institutsekretariatet.

Jeg kan foreløbigt kontaktes på: thomas@humgen.au.dk eller min mobil: 2778 2805.

Og ja, nu hedder vi Institut for Biomedicin/Department of Biomedicine.

Vi ses

Dear all,

As you probably know I’m the new Head of the Department of Biomedicine. Today is my first day on the job. Though it is with some sadness that I leave my job as a professor (at Human Genetics), I’m very happy with the new opportunities.

I look very much forward to the future – for many reasons and not least the opportunity to interact among a lot of highly-skilled people (we count approximately 450 employees).

In my job application I was very concerned and focused on academic freedom and open management trying to give all a sense of ownership to the new department. Binding words, I know. At the same time I have much sympathy for, and am  impressed by, the courageous changes initiated by the Board, Rector and the deans. The changes ahead will be carried out as carefully thought out as possible – in the attempt to improve our activities even more.

What exactly is going to happen from now on has not been decided in details - yet. For example, the substructure of the department is yet to be decided. Lots of ideas are in play and I’m going to do my very best to include as many of you as possible in the discussions.

I’ll come visit you one of these days. There will be meetings with the dean and the heads of the former departments who will assist me during the transition. As part of the administrative change a new departmental secretariat will be established with at new departmental head of administration – hopefully before the summer term.

The location of my office is still unknown, but as it seems at present, it will probably not be in the Bartholin Building – where I have my professional roots and which I’m familiar with. I hope for a suitable place in close contact with the coming department secretariat.

As of now I can be contacted at: thomas@humgen.au.dk or mobile: 2778 2805.

And from now on we are/belong to Institut for Biomedicin/Department of Biomedicine.

See you all.

Oops, an error occurred! Code: 20240519012422e2318faf