Fra Thomas G. Jensen vedr. APV'en på Biomedicin

Læs institutlederens kommentarer til APV'en på Biomedicin.

Institutleder Thomas G. Jensen

Kære alle, (for English version, please see English page)

Som I sikkert har set, er resultatet af den psykiske arbejdspladsvurdering (APV), der blev gennemført i slutningen af sidste år på hele universitetet, i dag blevet offentliggjort.

Der er tale om en meget omfattende rapport, som vi i løbet af de kommende måneder skal arbejde videre med. I første omgang skal vi alle have tid til at sætte os ind i rapportens resultater, og hvor det er muligt, sammenligne med resultaterne for den sidste APV fra 2009.

Vi har på instituttet allerede nedsat en kontaktgruppe, der vil koordinere opfølgningsarbejdet og udarbejde handleplaner. Der er ligeledes nedsat en følgegruppe på Health, bestående af ledere og medarbejderrepræsentanter, som vil sørge for, at resultaterne bliver fulgt op. Som tidligere udmeldt består instituttets kontaktgruppe af Birgitte Lüttge, Ole Sonne, Anne Marie Bundsgaard, Annette Kudahl Jensen, Majken Sand, Steen Vang Pedersen udover undertegnede, der er gruppens formand. Arbejdsgrupperne vil blot koordinere arbejdet, idet det selvfølgelig er et fælles projekt at sørge for, vi har så godt et psykisk arbejdsmiljø som muligt på instituttet.

Fredag i næste uge (den 1. marts) kl. 8.30 er der institutmøde. Her vil jeg gennemgå dele af resultaterne, og der bliver mulighed for at komme med synspunkter til det kommende arbejde. Vi har desuden SU møde på instituttet på mandag, hvor resultaterne ligeledes vil blive drøftet.

Jeg vil ikke gå i detaljer med resultaterne på nuværende tidspunkt, men blot sige, at rapporten viser, at der også på vores institut er områder, hvor vi skal gøre en indsats. Det gælder ikke mindst i forhold til stress og især VIPernes holdning til fremtidsudsigterne. Vi skal have diskuteret, om f.eks. den øgede konkurrence om de eksterne forskningsmidler har en negativ indflydelse på det psykiske arbejdsmiljø for de ikke-fastansatte medarbejdere. Selvom niveauet er under AUs gennemsnit viser undersøgelsen også, at vi har kolleger på instituttet, der er udsat for mobning. Det tager vi meget alvorligt, idet enhver af sådanne sager selvfølgelig ikke er acceptable. Desuden viser rapporten, at mange er berørt af forandringsprocesserne, da de administrative forandringer og nye IT systemer har medført flere uønskede opgaver.

Rapporten viser overordnet, at der ydes en kæmpe stor arbejdsindsats, og at der generelt er stor tilfredshed med arbejdet. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke for besvarelserne. Fremover vil vi gøre hvad vi kan for at benytte materialet som et godt udgangspunkt til at forbedre arbejdsmiljøet.

Mvh Thomas

Oops, an error occurred! Code: 2024050506353018ce810a